Nya ord

Björn Söderström knipslug@…il.com
Ons. 18 september 2002 19.05.30 +0200

Per skrev nyss (får jag anta) att knosa inte finns med i SAOL. I just det
fallet kan jag inte bidra med något, men visst händer det att man blir
irriterad på att "självklara" ord inte står med. På senaste träningen
berättade Birgitta till exempel att PISTAGE inte finns med vilken väl måste
anses konstigt. Bör vi inte försöka sammanställa något slags lista över ord
som borde stå. Det måste ju ligga i både vårt och svenska akademins intresse
att alla ord finns med. Här är en lista med ord som jag och andra förvånat
kunnat konstatera inte står i SAOL:

blä
dip
origami
pistage
liftkort
guldsits
strudel
tesla
levitera (heter det inte så?)
dora
(stenras)

samt, kanske lite mer tveksamt, men analogt med andra ord:

insmetad
fäktas
/ordkollaren Björn

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: