Nya ord

Stefan Diös pyas@…et.se
Ons. 18 september 2002 19.37.50 +0200

>På senaste träningen berättade Birgitta till exempel att PISTAGE inte
>finns med vilken väl måste anses konstigt.

Men alltså, hallå. PISTASCH är redan Sveriges mest felstavade ord. Till och
med kakfabrikanterna tror att det stavas med -ge. När ska folk börja skriva
"mustage" om den håriga överläppsprydnaden?

Ja, jag vet att idio... jag menar språkbrukarna har rätt när de blir
tillräckligt många, hur fel de än egentligen har. Så vi får väl motvilligt
acceptera att den helt språk-oriktiga stavningen *PISTAGE en dag kommer in
i ordböckerna såsom "korrekt"...

B. Wisser Diös

(Förresten minns jag att vi har gjort listor med "saknade" ord i SAOL förr.
Det var roligt när det kom en ny upplaga för några år sen, då vi junde
jämföra med våra listor och se hur många av "missarna" som kommit in. Det
var rätt många, har jag för mig. Men ändå finns det ju alltid en del kvar.
Vad hände med *SNAGG, till exempel?)