NI Cup

Per Starback starback@…uu.se
Tors. 17 april 2003 20.48.33 +0100

(nu kommenterar jag ett gammalt inlägg från februari)

Björn Söderström skrev:

> Även om Johan var den bättre spelaren i vår match, och jag tabbade
> mig genom att lägga *DÄRBORTA (gräm, gräm) så [...]

Oj! Är inte *DÄRBORTA godkänt?

Hm, i SAOL står under uppslagsordet DÄR

   d. bakom, borta, bortom, bredvid, framme, förbi, hemma, ikring,
   ini, inifrån, innanför, inne, inom, intill, inunder, inuti, invid,
   nedanför, nedifrån, nere, nerifrån, omkring, ovan, ovanför, ovanpå,
   uppe, uppifrån, utanför, ute, utifrån, utmed, utomkring hopskr. äv.

Om alla dessa ord står det alltså att de även hopskrives, och därför
borde vi ha fört in dom på tilläggsordlistan, tycker jag. Detta är en
miss som förmodligen framförallt jag är ansvarig för!

Av dessa ord är det bara DÄRINNANFÖR som även står som eget uppslag.

Jag trodde att vi hade lokaliserat alla "hopskr. äv" och liknande, men
tydligen kom dom bort i hanteringen. Samma miss gäller vid HÄR också
ser jag nu. Mycket möjligt vid andra ord också. Vojne vojne.
(Typiskt nog är kombinationerna som listas vid HÄR bara nästan samma
som vid DÄR, även där det inte finns något skäl till skillnader.)

Hur tycker ni vi ska göra nu? Ska vi se över detta och kanske ändra
tilläggsordlistan eller ska den få vara kvar oförändrad i ungefär
ett halvdussin år till (då det torde komma en ny upplaga av SAOL,
och allt kommer att bli annorlunda i alla fall -- och jag kommer att
propagera för att sluta ha SAOL som rättesnöre)?

/Per (härikring)

Information om listan