Re:_Första_SM

Lisa Blohm blohmlisa@…o.se
Tors. 17 april 2003 23.21.39 +0100

Det här var ju (alldeles för) kul. 226 poäng får jag hittills ihop på heat 2, (eller 238 om man räknar C som 10 poäng). Trean har jag inte gett mig på.
Lisa
 Per_Starbäck <Information om listan> wrote:Jag skrev om första heatet i SM på 50-talet:

> Man får fem brickställ om sju brickor vardera. I första heatet var
> dessa
>
> 1. AGKVÅEP
> 2. DEYIANL
> 3. OBXAHUD
> 4. ÖTSSFOI
> 5. ÄCJRMTE
>
> Uppgiften är att få ihop så många poäng som möjligt sammanlagt på fem
> drag med dessa dessa fem brickställ i tur och ordning. Man sparar inga
> brickor från gång till gång, så oavsett om man lägger t.ex. PÅK eller
> VAG i första draget så har man brickorna DEYIANL när man ska göra sitt
> [...]

Ifall någon gav sig på att klura med detta ska jag nu ge svar i form
av en av dom lösningar som gav mest poäng 1954. Detta gjordes då
såhär:

1. KÅPA (med A på mittrutan)
2. AL(P)IN
3. BAX(A)
4. FO(B)
5. J(A)C(K)ÄRM

Totalt 193 poäng.

F O B
J A C K Ä R M
X Å
A L P I N

I de övriga heaten fick man följande brickställ:

heat 2 heat 3
--------------------------
1. BAUGYST 1. SSPOLIA
2. VOBERRA 2. TTEUÅNM
3. NNOAJTD 3. KGYLCEB
4. CPTKÄES 4. RRÖADIV
5. HLMMOAÅ 5. XÄUPMFE

De bästa fick 208 poäng respektive 276 poäng, men i båda fallen
användes ett ord som inte är godkänt i SAOL12. I det andra fallet var
det en rullning dessutom.

Stefan skrev:

> Nä, jag började inte ens prenumerera på Nötknäpparen förrän 1968 när
> jag var åtta år. Det är den bästa tidskrift som har utgivits i
> Sverige, alla kategorier.

Jag råkade hitta en billig sån där gammal årgång som du inte hann köpa
på nån loppis, och jag håller med om att den är mycket trevlig.
Korsordstidningar finns det väl en drös nu också? (jag har aldrig
gett mig in i sånt), men här var det mer variation med lite allt
möjligt klurigt i en trevlig blandning.

> Kommer han till SM? Bor han kvar i Osbruk? Och som en riktig
> kuggfråga, vad är postadressorten till Osbruk i dag?

Det skulle jag inte tro, men jag talade om att det var i alla fall
och nämnde det igen i ett senare brev. Nix, Götene. Vet inte.

/Per (noll av tretton -- det låter som ett tipsresultat!)
Gå före i kön och få din sajt värderad på nolltid med Yahoo! Express