Ny fyra

PerStarbäck starback@…uu.se
Tis. 12 augusti 2003 17.30.03 +0100

Greger skrev:

> Under Gillet Cup upptäcktes en ny fyra i senaste tryckningen av SAOL, dvs
> SAOL 12:6:
>
> IKLÄ

Mattias svarade:

> För att vara extra petig så är senaste tryckningen 12:7 sedan ett
> tag tillbaka.

För säkerhets skull: Men det var alltså redan i 12.6 som IKLÄ tillkom?
(Är 12.7 från i år?)

Greger igen:
> Förmodligen så är inte NISSE uppdaterad med detta ord, men det
> kanske kommer så småningom (liksom andra nyupptäckter).

Jag vet inte vad Nils har för ordlistepolicy, men vad gäller tävlingar
bör här kanske påpekas att det alltid är *en* bestämd tryckning som man
spelar med. Så om det inte är 12.6 eller 12.7 man spelar med så är
IKLÄ inte giltigt, även om så alla närvarande vet att det är tänkt att
det ska vara med och att det har lagts till i dessa sena tryckningar.

Tävlingar spelas gärna med så sen tryckning som man har tillgång till,
men av praktiska skäl har ofta cd-versionen använts istället för en
tryckt bok, och den motsvarar ungefär andratryckningen och har 26 *för
tillfället kända* skillnader jämfört med senaste tryckningen.

De kända skillnaderna finns på mina webbsidor om Scrabble och är inte
så farliga egentligen (om man inte låtsas om förstatryckningen). IKLÄ
är den viktaste ändringen hittills mellan cd:n och senaste boken.
STORÄNDE är också bra att ha koll på eftersom det är/var en bra
rullning.

Information om listan