SV: SAOL diff

Greger Nässén greger.nassen@…o.se
Lör. 23 augusti 2003 22.22.00 +0100

Mattias skrev för en tid sen:

>Finns det någon djupare analys i vari skillnaderna består i än de som
>finns på http://stp.ling.uu.se/~starback/scrabble/saoldiff.html
>Är det ord som är helt nya eller som blivit skrivna i fetstil?
>
>Enligt samtal med Sture Berg på språkdata *får* de inte lägga
>till eller ta bort ord mellan så sena tryckningar.
>
>mvh
>/Mattias

Jag är en av bidragsgivarna till Pers webbsida med förändringar i olika
SAOL-tryckningar, och kanske får kommentera detta.

Det som står på sidan stämmer. Redaktionen har verkligen lagt till och tagit
bord fetstilta ord mellan en del av tryckningarna. Dessutom har det gjorts
andra, mindre synliga, ändringar, till exempel av defintioner. För att det
inte ska bli för många sidor att ändra pga dessa kompletteringar, ändrar de
radbrytningar här och där, helst på samma sida om det går.

Förändringarna enligt Pers webbsida handlar mest om ändringar som borde ha
gjorts från första början, dvs redaktionella missar. Det gäller till exempel
bortglömda alternativa stavningar av sammansatta ord som slutar på
förklä/förkläde, girland/girlang, klabb/klabbe, klä/kläda, knagg/knagge,
kvalitet/kvalite, sock/socka och väsen/väsende.

Några ord har tagits bort: omisskundsam, omisskundsamhet, skattedragare,
storände och tennissockor. Varför man gjort det för de fyra första vet jag
inte, men en gissning är att de orden skulle ha varit borta redan i första
tryckningen, men att man missade det.

Slutligen kan jag också tipsa om att sjunde tryckningen finns på Bokia i
PUB-huset här i Stockholm. Den kostar 199 kr.
Jag har jämfört spaltbrytningarna i 12.7 med 12.6 och de är exakt lika, så
det är troligen så att båda tryckningarna är identiska till innehållet.

Mvh Greger Nässén

Information om listan