Scrabble_top_12 och SM

Lisa Blohm blohmlisa@…o.se
Mån. 8 december 2003 21.47.40 +0100

Stefan och Henrik F tog åter upp diskussionen om ett SM där enbart en mindre grupp gör upp om själva SM-titeln. Eftersom jag hör till dem som inte vill ha ett sådant system i år, men kan tänka mig det på sikt (och till och med tänka mig att förespråka det), borde kanske även jag säga vad jag tycker.

Jag vill både ha ett SM där segraren känns rättmätig och som samtidigt är årets största Scrabblehändelse med massor av deltagare - det senare av alla möjliga skäl, däribland att jag ogillar tanken på att en del spelare som i många år har fått den här sporten att leva och växa plötsligt skulle vara utestängda från tävlingen bara för att vi har blivit många. Därför vill jag inte ha ett SM som enbart ett antal inkvalade spelare deltar i, men den variant som Henrik talar om med exempelvis 16 spelare som gör upp om själva SM-titeln och resten som spelar i en sorts öppen klass är definitivt ett alternativ. Jag kan även tänka mig varianter med seedade gruppspel, spel i nya grupper och slutspel - om bara någon kan presentera en tillräckligt attraktiv och genomförbar variant där helst också semifinal och final görs upp i bäst av tre.

Dock inte kval till SM 2004, som sagt, och det främsta skälet till det är att inför vi någon form av kval till SM, bör det göras på ett sätt som har bred förankring i förbundet, är väl genomtänkt och där alla i väldigt god tid före SM vet förutsättningarna - frågan bör helt enkelt tas på ett årsmöte. Styrelsen har för övrigt haft uppe frågan om kvalspel för att ta sig till SM 2004, och beslutat att det inte ska vara kvalspel dit.

Men till nästa år - visst, och jag gillar även här Henriks kvalmodell. Vilka tävlingar som är kvaltävlingar bör fastslås i ett tidigt skede (varför inte årsmötet där också). När det gäller att låta Fez cup, Göteborg open och Vokalpokalen vara kvaltävlingar ser jag inga som helst hinder (förutsatt att arrangörerna tänker arrangera tävlingarna förstås) och det blir dessutom en bra geografisk spridning på dem.

Jag är däremot tveksam till tvåbokstavscuperna i Stockholm som kvaltävlingar. Även om det är utmärkta tävlingar som sådana och etablerade, så är det väl såvitt jag har förstått det bara en kvar, och riktigt vad tvåbokstavscuperna ersätts av återstår att se. Sedan har vi Ozon cup/Gillet cup - inte lika etablerad, men kan bli. Helt enkelt ser jag ingen självklar kvaltävling i Stockholm och dessutom borde en kvaltävling på en så stor spelort gå över två dagar. Därför är mitt förslag att Stockholm satsar på en tvådagarstävling, lämpligen på hösten, som kvaltävling.

På sikt bör det också finnas en kvaltävling längre norrut, men jag tycker att det är för tidigt i nuläget - först bör det ju etableras en Scrabbleverksamhet och några tunga tävlingar där. Det är ju inte riktigt lyckat om en kvaltävling i Sundsvall till SM 2005 samlar tio tävlande och att den sedan ska väga lika tungt som en kvaltävling i Stockholm som 45 spelare vill vara med på men bara 32 lyckas få en plats i.
Lisa

Höstrusk och grå moln - köp en resa till solen på Yahoo! Resor