SM/Topp 12 etc

Niklas Elmefjall niklas.elmefjall@…am.com
Tis. 9 december 2003 09.40.30 +0100

Tjena!

Jag måste säga att även jag är tveksam efter några dars funderande.

Första tanken när jag fick höra om Topp 12 var COOLT! Men sen, med den
stora empati jag har, hehe, så har jag börjat tvivla om det är sånt jag
vill, sånt jag står för. Jag har alltid gillat OS där alla nationer får
vara med i en slags gemenskap där ingen ska känna sig underlägsen utan att
alla tävlar på samma villkor. Det är min grundsyn. Sak samma i
Scrabble-Sverige. Med ett sånt turbaserat spel känns en Topp 12-lista inte
lika stabil som t.ex. årets rankinglista inom proffstennisen där de vid
årets slut gör upp om en massa stålars och rankingpoäng i
Mastersslutspelet.

Jag hoppas att det så länge det går finns chans att anordna ett SM med så
många deltagare som möjligt som vill vara med. Jag tyckte förra SM var
mycket lyckat och tror på den modellen igen. Jag är en stor förespråkare
av Monrad och ser inget som skulle kunna bräcka det än även om det var kul
att testa gruppspel i Malmö senast. Kvalspel känns avlägset. Jag tvivlar
att intresset är så stort. Det är nog på tok för tidigt att testa såna
grejer. Kanske i framtiden när tävlandet breddats, vad vet jag.

Jag är rätt säker på att jag inte skulle tycka det var så skoj om jag låg
typ 26:a på rankingen och se att det fanns elittävlingar som jag inte fick
spela. Dessutom tror jag inte att jag skulle vara ett dugg intresserad att
komma och titta om jag låg utanför topp 12 som det känns nu. Jag är dock
så vek att jag ändå skulle ställa upp i Topp 12-turneringen om den skulle
spelas, bara pga att jag älskar att tävla i Scrabble. Det slår ut alla
mina grundläggande värderingar. Sån är jag. ;-)

Jag tror ju att det finns ett antal spelare i norra Sverige som har
potentialen att slå sig in på topp 10 om de får chansen att tävla. En Topp
12-turnering skulle bli frukten av nåt som känns som "storstädernas
kompisgängs sammankomst". I toppen av listan finns endast spelare från
våra storstäder. Det är det mest negativa med en Topp 12-turnering om man
samtidigt vill bredda Scrabble-Sverige...

Jag måste nog säga att Peter och jag har samma värderingar. Inget jag är
förvånad över då jag tycker att Peter är den trevligaste person jag
träffat på denna jord. =)

Hälsningar Elmis