Onsdagsspel på Stopet 2004 (???)

henrik jonés henrik.jones@….com
Tis. 9 december 2003 23.46.01 +0100

Så var då höstserien strax avklarad. Det har varit väldigt roligt att få arrangera tävlingen och att det blev så stort deltagande!

Jag var precis i startgroparna för att sondera intresset för spel nästa år när min pappa hastigt gick bort. Det förtog naturligtvis det mesta av min energi. Nu känner jag mig dock mogen för att ta mig an uppgiften igen.

Som jag ser det finns det tre huvudalternativ för vårsäsongens spel:

- En "vårserie" i ung. samma stil som höstserien har varit
- Rent tränings- och avkopplingsspel på det vis som det gick till före höstserien
- Någon typ av regelbundet återkommande "onsdagstävlingar" - utan rating och mest för avkoppling men ändå lite mer spännande än att "bara" träna.

Efter lite sonderingar (har dock pratat långt ifrån med alla) och viss introspektion har jag kommit fram till att det kanske inte riktigt skulle bli samma intresse för seriespel redan i vår. Vet inte riktigt heller om jag är beredd att sköta hela arrangemanget en gång till redan nu. Däremot skulle det kännas kul om vi kunde spela lite skojtävlingar varannan, var tredje vecka typ. Jag har räknat lite och kommit fram till att om man kör 20 minuter långa matcher och har god tidsdisciplin så borde man kunna fixa 5 omgångar, åtminstone 4, t ex:

Omg 1: 18.30
Omg 2: 19.15
Omg 3: 20.00
Omg 4: 20.50
Omg 5: 21.35 (slut/prisutd 22.30 ca)

Hur ska vi då spela dessa tävlingar? Jag är inne på någon typ av handikappsystem. Det som är mest enkelt är att utgå från snittmatchpoäng och låta den med lägst snitt starta med så många poäng som differensen är (Ev. skulle man kunna dividera med faktor 1.2 eller så). Då skulle ALLA matcher bli helt öppna och ett helt nytt spänningsmoment uppstå. Frågan är då naturligtvis VILKEN snittpoäng man ska utgå ifrån. Ska vi enbart hålla oss till handikapptävlingarna (den första tävlingen blir då utan hcp, alla nya spelare får starta på nåt schablonsnitt, typ 330)? Kan vi gå på snitt från spelade tävlingar i förbundets regi? Snitt på Nisse? Oavsett vad man väljer så finns det kanske någon deltagare som inte kan jämföras pga att man inte spelat några tävlingar eller kanske inte spelar på Nisse (Claes von G, Torbjörn Holmqvist).

För val av spelordning kan vi köra Monrad (Då behöver vi dock en dator)

Man kan naturligtvis tänka sig vanligt spel utan handicap också. Däremot tror jag att normallånga matcher inte funkar om vi inte ska sprida ut tävlingar över flera speltillfällen.

Jag arrangerar gärna handicaptävlingar, men välkomnar naturligtvis även andra arrangörer. Jag hoppas också att det blir regelbundet träningsspel även "vanliga" onsdagskvällar.

Till hösten kan jag tänka mig att jag - och flera andra förhoppningsvis - har lust att köra igång ett nytt seriespel.

Detta var bara lite lösa tankar. Hoppas nu på feedback/ideer/motförslag från alla håll och kanter. Det viktigaste tycker jag är att vi håller igång det regelbundna onsdagsspelandet. Det är nämligen en krydda och perfekt balanspunkt i de många och långa arbetsveckorna...

/Henrik