Brickräkningsmallar och bordstädning

bloomsbury bloomsbury@…o.se
Lör. 1 november 2003 13.51.04 +0100

Hej!

På IN Cup var det premiär (med ett litet genrep på DAZUMAL Cup) för den
brickräkningsmall som jag har "designat". Jag har kopierat ett antal ex av
mallen, som gör det lätt att placera ut och kontrollera antalet brickor per
bokstav.

Jag tänkte donera 3-4 ex till varje tävlingsarrangör, och behålla några
extra ex som jag kan ta med till tävlingarna. (Det är ju lätt att kopiera
fler ex om det behövs.) Om många av deltagarna hjälper till att räkna går
det alltså fort att kolla att alla påsar stämmer.

Sen en annan sak:

Eftersom vi hade en incident med brickpåsarna i näst sista ronden av IN Cup,
vore det bra att komma fram till nån oskriven (?) regel om hur man ska
ställa i ordning en spelplan när matchen och eftersnacket är avklarat. Detta
är speciellt viktigt när flera spelplaner ligger på samma bord.

Till exempel bör man efter avklarad match lägga påsen tydligt på spelplanen,
och åtminstone lägga alla kvarvarande brickor på ställen i påsen. Det kan ju
vara rätt störande att också tömma spelplanen i påsen när andra spelar
intill, men då kan ju båda spelarna se att bordet har ställts i ordning på
rätt sätt.

Vi satt rätt trångt på IN Cup, och tydligen var det så att nån la ner tre
kvarvarande brickor (kanske från ett av ställen) i fel påse. Troligen hände
det efter en match i föregående rond. Det dök nämligen upp en tredje bricka
av en bokstav som det bara fanns två av, vilket gjorde att vi snabbt
upptäckte problemet. Efter kontrollräkning visade det sig att den ena
matchen hade de tre brickor som saknades i påsen som hörde till matchen
intill. Vi beslutade då att spela om de två aktuella matcherna.

Mvh Greger

Information om listan