SV: IN Cup, resultat

Ringdahl Niklas Niklas.Ringdahl@…o.se
Ons. 5 november 2003 11.35.34 +0100

Ok, nu har såren läkt och varet torkat, så här är mina kommentarer till IN Cup.

Det hela börjar helt ok, jag är pigg och inte särskilt nervös. Trots att i princip alla övriga är Milan och jag är Assyriska.

> Sabina Immonen - Niklas Ringdahl			342 - 300
Sabina. Ett namn som jag förstås hört, men en person jag aldrig mött. Det var en rätt trevlig match med mycket prat, kände dock att jag aldrig kom in i matchen och Sabina kunde lätt hålla avståndet till slutet. Jag sitter med Z en längre tid för att hoppas på en vändning med den, det visade sig vara en korkad strategi. Nådde skamgränsen precis.

> Niklas Ringdahl - Victoria Gejrot			304 - 300
Vickan har jag mött tidigare, på ABC Cup i vintras. Då var hon "nybörjare" och fick vara med och slåss med oss som hade halkat ner under 1000-gränsen. Det var inte kul då, lite roligare nu. En ganska öppen match som skiftade fram och tillbaka, men jag hade bättre flyt med brickorna och kunde kontrollera slutspelet så att hon aldrig kom förbi. En skön revansch. Bästa Vickanstunden var dock strax efter matchen då vi, tillsammans med Håkan, pratade om vilka hundraser som var godkända. Håkans "spaniel", torpederades med "inspela, apelsin". Håkan och jag tittade på varandra och förstod strax att hon menade att "spaniel" är onödigt, då det finns två anagram. Snabbt och vackert, för att doktorera på latin kanske det krävs en anagrammotor i hjärnan.

> Niklas Ringdahl - Greger Nässén			409 - 353
Stärkt av revanschen på Vickan fick jag ytterligare en chans till självhävdelse. Greger spöade skiten ur mig på SM, vilket han själv inte mindes. Att vara tvungen att påminna honom om förnedringen kanske spädde på min lust till revansch. Dock ska väl påpekas att Greger verkade väldigt ofokuserad pga värdskapet för turneringen. Inför IN cup hade jag pluggat lite på treornas hakningar och var helt säker på att *FALE var ok. Greger gick på min säkra linje och godkände det, trots att jag då fick ECU på 2xord. Detta och min fORNTID gjorde att jag kunde defilera in min kvittering.

Nu blev det lunchpaus och jag var rätt nöjd med att ha 2-1, dagen kunde ju inte sluta i katastrof i alla fall. Kanske topp 10?

> Henrik Fröjmark - Niklas Ringdahl			396 - 296
Aj då. Den gode IK Sirius-anhängaren har man ju också hört talas om. Inte bra. Fast det var också en mycket trevlig match, vi hade rätt kul och satt och suckade över brickornas impotens tillsammans. En match som aldrig var min. Hundra poängs förlust och under skamgränsen. Förtränger.

> Elisabet Bruzelius - Niklas Ringdahl		345 - 325
Nu skulle det väl ändå gå vägen, Elisabeth slog jag ju på min allra första träning på Schacksalongerna för ett år sen. Det här skulle vara en munsbit nu, när jag faktiskt vet hur spelet går till. Men icke. Elisabeth envisas med att lägga på "mina" ställen, hon snor åt sig de flesta honnörerna och de blanka som hon rullar ut en snygg tEXTRaD med. Frustrerad ser jag henne dra ifrån kraftigt i början. Men jag lyckas samla ihop mitt spel och går om på slutet, drar dock Z när det inte längre är bytbart, attans. Jag maximerar mina dragpoäng och leder med ca 40 poäng när jag bara har Z kvar och tvingas passa. Elisabeth sitter dock tyvärr med en massa enklare brickor och knaprar in lite i varje drag när jag fortsatt tvingas avstå min tur. Hon hakar till slut på ett A på mitt SPORT och lyckas lägga sig helt lika innan avdrag och tillägg för Z gör henne till vinnare. Biter mig i läppen och tar en läsk.

> Niklas Ringdahl - Susanne Karlsson		335 - 314
Susanne hade 2-0 på mig innan och den tredje revanschchansen för dagen uppenbarar sig. Jag har förtur och drar EIORSS?. Börjar naturligtvis med ändelsen -ERI, men hittar inget. Då rangerar hjärnan själv om brickorna och jag läser dOSSIER. Med ett leende kan jag ta mina första 68 poäng. De följande dragen blir också lyckosamma och jag drar ifrån. Min vana trogen låter jag dock Susanne komma in i matchen på ett onödigt sätt och det blir ändå lite spännande mot slutet, då jag tätar till och räknar ytterligare en revanschskalp för dagen.

> Niklas Ringdahl - Henrik Jonés			303 - 412
Dagens sista match. Som vanligt fylls lokalen med mer skratt och prat så här mot slutet, och ropen på domare duggar lika tätt som i en Serie A-match, dock med mer leenden än vilt gestikulerande armar. Henriks och min statistik står på 0-1-1, och jag påtalar att jag måste få vinna av symmetriskäl. Ödmjuke Henrik håller förstås med, men hans spel verkar inte ha fattat överenskommelsen. Han lastar in poäng med en gRISSEL och har ett snitt på över 30 poäng i fyra, fem drag. Jag hämtar mig aldrig och får se symmetrin och vinsten rinna mig ur händerna. Men som vanligt ett trevligt parti mot Henrik. Bredvid oss sitter en trött Fröjmark och biter i gräset mot en storspelande Gunnar. Världsrekord i felaktiga utmaningar från Henrik bidrar till gamman för mig och "min" Henrik. Pris för dagens bästa självförnekelse går till Gunnar; efter en rullning som Henrik suckar över säger han "Äh, du rullar säkert över två  röda snart."

Med tre segrar inser jag snabbt att en topp 10-placering är en bit bort, siktar dock på 12-13:e plats. Något besviken får jag se mig på en 18:e plats, tack vare låga pjoäng. En riktigt trevlig middag på Lilla Asien tillsammans med ett gäng glada skrabblare avslutade en kul tillställning som för första gången inte tömde hjärnan totalt. Tack till arrangörerna och grattis Lisa till segern!

- Niklas

Information om listan