rating och nya spelformer

Mårten Björkman marten@…rabble.org
Tis. 11 november 2003 04.50.35 +0100

Konspirationsteorier måste ju alltid uppmuntras men tyvärr behöver nog inte oron vara så stor eftersom jag utgår från att förbundet ändå måste sanktionera varje tävling, en ansökan om att få Blohm Family Cup ratinggrundande skulle väl i så fall förhoppningsvis avslås. Det skulle väl i så fall vara om det finns en Blohmsk gudfaderfigur högt upp i förbundet som myglar sig till ett bifall men jaja...

Jag är ingen expert på ämnet men Schack har också ett ratingsystem som vad jag förstår är ganska likt det vi använder i Scrabble. Det finns (många och stora) tävlingar i Snabb- och Blixtschack, dessa är dock inte ratinggrundande (p.g.a att betänketiden måste vara si och så lång för att ratingen ska gälla), däremot tror jag att lokala mästerskap och serier är ratinggrundande. Någon som vet mer om hur  deras system fungerar som kan fylla i?

Jag trots all djupare insikt instinktivt skeptisk mot ratinggrundande nybörjartävlingar. Om en "god" nätspelare med 2000 matcher och runt 2800 i rating på ordspel.se skulle lyckas hitta en nybörjartävling som verkligen är en "nybörjartävling" och inte ett dolt elitmöte (vilket antagligen är en skaplig bedrift nuförtiden) skulle han kunna leka varg i hönsgården och skjuta i höjden på ratinglistan, åtminstone till högre höjder än om han startade i en "riktig tävling", tänk er David Holmberg som nybörjare på konsonantcupen istället för SM t.ex.

Jag är trots att jag är arrangör ganska neutralt inställd till huruvida östgötamästerskapet ska vara ratinggrundande eller ej. Det låter rimligt om nu östgötamästerskapet i schack skulle visa sig vara det, vilket jag inte är säker på. Det är inte heller fråga om någon tävling där vi från Linköping som åker på "alla" tävlingar ska sopa mattan med yngre släktingar, som det ser ut nu kommer ingen deltagare att vara ny utan alla kommer redan finnas på förbundets ratinglista. Men jag är ju när allt omkring ny på scrabblescenen och har ingen aning om hur det är eller var tänkt från förbundets sida.

/mårten