DAZUMALreferat

Henrik Fröjmark henrik@…e.com
Mån. 1 september 2003 23.44.19 +0100

Det efterfrågades matchreferat från Dazumal på listan så jag tänkte bidra lite med mina matcher och kommentarer kring dem som andra kan få dementera sedan. Eftersom jag har minne som en grågås blir det väl lite summariskt eftersom jag inte för så noggranna anteckningar. Hur som helst...

ROND 1, NILS BERNER, 362-338

Efter några timmar i germanskt landsvägslok med trevliga ordlistediskussioner med Greger anlände undertecknad till Linköping och katakomberna som tävlingen hölls i. När lottningen var klar visade det sig att jag skulle få möta Nils Berner som också precis kört många timmar motorväg. Det märktes inte ett dugg på partiet som inledningsvis var rena pang-pangspelet. Jag fick blank från start och hade bra brickor som jag inte fick ut när jag så drog både Ä, Ö och L kändes det lite jobbigt när jag så såg LÖVTRÄd som gick att haka på till VD om inte Nils... Nils förstörde mycket riktigt läget med att lägga ett sketet FINSK och jag var förkrossad i fyra sekunder. Inte ens anagramkungen Björn kan väl hitta ett alternativ? Då såg jag att det ju går att haka till LÖVTRÄd, FÄ och Id. Problemet är att L:et hamnar jämte 3Xord, men Nils kan ju inte ha Y och L eller R... Klart han kan! YL, ÖL, LY och jag har tjänat ca 15 poäng och förlorat en blank. Jaså en sån dag tänkte jag och gnetspelade
  i en halvtimme till. Vad som såg ut att bli ett topparti blev til slut ett riktigt skräpparti. Jag trodde Nils hade andra blanka hela tiden och han trodde att jag hade den, så båda låste. Jag drog den som sista bricka och kunde tämligen kontrollerat gå ut till vinst. Extra skönt eftersom jag alltid har svårt för Nils.

ROND 2, EMMA IVARSSON 559-292

Jag har förhand och drar BEILNU?. Jag hittar ingen sjua men ett gäng åttor. Ge mig ett B, L, R eller T så rullar jag! Goda chanser, tänkte jag och passade och hoppades att Emma inte skulle ta tillfället i akt och byta. Hon lade i stället FIN. Nice try, tänkte jag och letade andra drag då jag såg FILBUNkE och kunde inleda med en rullning. Emma kontrade dock bra med att få ut X över 3xord. Jag fortsätter dock att dra bra brickor och lyckas några drag senare se TONNAGE. Då var Emma nästan ikapp. 60 pinnar till i baken skulle väl ordna det, eller? Icke. Emma får ut J på bra ställe och de viktiga Å:na och U:na på bra platser Då jag drar min andra blanka och kan rulla på HöRSAGA. Trots det leder jag inte så himla stort men drar snabbt EORRTVÖ och hittar tyvärr ingen plats åt ÖVERTRO enda chansen är att Emma lägger ett ord med en fri bokstav som jag kan haka på. Hon mjölkar ut sina usla konsonanter till SVART och jag får mitt läge och kan lägga ÖVERTRO, SO. Nu slocknar tappert kämpa
 nde Emma och när jag dessutom får ut BYST på 3xord och hon får kvar Z på hand är det naturligtvis avgjort. Till slut blir det 559-292 och jag skäms nästan över vilket flyt jag haft. Stor eloge till Emma dock som spelade bra mot en massiv mur av otur. Efter tre rullningar ledde jag med ca 50 poäng bara vilket säger en del. Jag hade tappat sugen betydligt tidigare.

ROND 3, NIKLAS ELMEFJÄLL 388-377
Väl medveten om att jag alltid vinner en massa i början och sedan förlorar en massa och att jag dessutom gjort mig av med all tur för ett halvsekel var det ändå en riktig drömlottning i tredje ronden när jag fick möta Elmis. Vi har aldrig mötts förut i tävlingssammanhang och jag vet hur dåligt han skulle må om jag spöade honom. Efter en något krampaktig början sitter jag helt plötsligt med AEILNRT och önskar intensivt att jag hette Björn Söderström och kunde alla sjubokstavsord och deras anagram svenska, engelska, tyska och rätoromanska. Jag vet ju att det borde gå att rulla med dessa men jag hittar bara miljontals åttor. Eftersom jag spelat flippret Johnny Mnemonic så vet jag vad en retinal scan är och tänker efter att ha stekt i åtta minuter att RETINAL kanske finns. Jag vet att Elmis vet, så det är ingen idé att bluffa. Jag bestämmer mig för att jag har tur idag och slänger ut skiten. Elmis ser jättesur ut och skriver in poängen utan att bråka.
Trots rullning leder jag dock inte med mer än 30 poäng när jag drar ACRT och något mer. Det finns läge för att haka KÅT till KÅTA och CERAT med C på 3x och ner över 2xord men jag saknar ett E. Med fem stycken kvar i påsen tycker jag att det är en bra chans och mjölkar ut mina tre. Jag drar OTT och läget finns fortfarande kvar. Det är ett bra läge så risken är stor att Elmis använder det själv för något billigt så jag får väll strunta i det. Jag hittar dock ett öppet L där jag kan lägga LOTT så att T:et ligger två rutor över tre gånger ord. Jag bestämmer mig för att chansa på att dra ett E och att Elmis ska känna sig tvungen att ta den röda. Jag har ju lagt upp... Båda chansningarna går hem. Tredje brickan jag drar är ett E. Elmis tar den röda för cirka 20 poäng och jag får CERAT för ca 70.
Sedan får jag ut PJOSK på 3xord varpå Elmis lägger AJ, AH, HO mot bättre vetande eftersom jag sitter med B och E och får ut BAJ, BE och EHO med B på 3xbkst. Jag leder då med nästan hundra poäng. Det känns okej, men eftersom Elmis kan alla sjuka rullningsord och förmodligen har en blank eller två eftersom inte jag har det, känns det också nödvändigt. Mycket riktigt, innan jag hinner täppa till slänger Elmis ut ett stiligt OSkOLAD och är nästan ikapp. Jag drar nu för första gången idag mycket dåligt ett tag. Jag får förvisso den blanka men resten är konsonanter och partiet är helt jämnt. Jag har dock gott om tid i slutspelet och har streckat helt rätt. Chansen för vokaler är god i sista draget och jag drar ett A. Elmis har utmärkta brickor men det enda rullningsläget kan jag täppa till och dessutom få tillräckligt mycket poäng eftersom jag går ut på två drag. Jag hakar BAJS till BAJSA och ARMTaG och kan glatt se Elmis gå upp i ledningen för första gången sen den absoluta inledn
 ingen för att sedan enligt beräkningarna spela ut mitt sista D och gå om på bokstavsplus/minus.
Extra kul att spöa Elmis, som jag håller som en av de absolut vassaste scrabblarna på touren, förstås, men ändå roligare för min del var att jag faktiskt spelade grym Scrabble just där. Jag gjorde rätt avvägningar, räknade rätt spelade min hand bra och förutsåg hela slutspelet. Och hade förstås tur med brickorna. Dagens höjdpunkt för min del.

ROND 4, LISA BLOHM 304-379
För eller senare möter man alltid Lisa. Jag tror att jag kan börja med att rulla RALJERA men ser precis när jag ska hiva ut det att det står *RALJERE på stället. Och på den vägen är det. Vi spelar jämnt till en början och jag leder kanske med 20 när Lisa segar sig ifrån, bland annat genom en tjusig FÖRSTUgA. Trots en motrullning på STENKANT lyckas jag aldrig komma särskilt nära. Lisa spelar bra och jag får för mycket vokaler för att någonsin kunna hota ordentligt. När vi närmar oss slutet leder Lisa med 50-60. Min enda njutning i det här läget är att jag kan sitta och psyka Lisa som är skitnervös och tror att jag skall rulla hela tiden vilket dock är oerhört fjärran. Lisa vann välförtjänt. Det intressanta med det här partiet var att vi satt där, två hyfsat rutinerade scrabblare och tjöt på domaren hela tiden. Jag har inte ens koll på trebokstavsorden och Lisa kan uppenbarligen inte de vanligaste STEN-åttorna. Jaja. Jag kan bara konstatera att jag förlorade helt rättvist mot e
 n välspelande Lisa.

ROND 5, CLAES GEJROT 338-351
Matchen som jag fortfarande grämer mig oerhört över. Jag avgjorde den kanske tre gånger innan jag fick se mig besegrad till slut. Jag hade två mål med linköpingsresan, det ena att inte tappa rating och det andra att ha ett djur. Och där sitter Claes. Med en nyfångad pingvin. Jag blir oerhört nervös men lyckas tygla mina nerver. I en något krampaktig början drar ändå jag de bättre brickorna verkar det som och jag seglar ganska snart iväg mot en dryg 70-poängsledning. Det enda orosmomentet är att jag inte har några blanka. Relativt systematiskt täpper jag till alla lägen men hinner inte täppa till det sista där Claes förtjänstfullt rullar ut RUSANDe.
Domare! tjuter jag fast förvissad om att Sture är med mig. Jag förlorar på verbböjningslotto men kan ändå direkt kontra med STENKRUS och leder återigen med drygt 70 poäng. Jag drar så J och Claes spelar död och uppgiven. Fjantig som jag är känner jag mig helt säker på vinsten eftersom det enda rullningsläget måste sluta på H, O, Å eller Ö. Å och Ö är dessutom slut även om blank finns kvar. Jag lägger ord som inte finns och får plocka upp Claes spelar död och gör 10-poängsdrag. Sedan lägger han helt kallt FYlLO över röd och är helt plötsligt 10 poäng efter bara. Jag granskar min hand, GLJRSS och konstaterar att Claes har lagom många vokaler. Jag måste gå ut på två gånger för att kunna vinna. Det kan jag naturligtvis inte. Jag är så lurad, långnäst och djurlös. Jag har ägnat slutspelet åt att snegla på höjdhopp i stället för att kolla vem som sitter med Y.
Claes gör det hela mycket bra. Vet inte om han medvetet spelar död och samlar till FYLLO, även han måste veta att det inte går att rulla.
ÅH, VAD JAG FÖRTJÄNADE ATT FÅ STRYK FOR BEING SUCH A JERK OFF.
Hejdå pingvinen, hejdå andraplatsen.

ROND 6, ANDERS LINDSTRÖM 423-264
Jag är fortfarande helt knas i bollen för att jag är så sur på mig själv för förra matchen. Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer i början av matchen förutom att jag spelar helt skoningslöst mot Anders som inte spelat så mycket live förut. Jag kollade hans *GLIN och uppenbart fellagda *HÄ, *HE, ÄN trots att jag brukar tala om för folk som är relativt nya när de gör den typen av misstag. Jag fick bra brickor och kunde rulla aRSENIK över röd. Jag fick ut Z bra och hade ett par bra drag kring 40. Mot slutet insåg jag att pajaspoäng kunde ge mig en pallplats och försökte dryga ut försprånget utan att lyckas nämnvärt. Jag hoppas att jag inte var allt för otrevlig mot Anders.

Som helhet ett stort tack till Mårten för arrangemanget. Det var väldigt kul att tävla igen och även om det blev en dryg dag med sju timmars bilkörning och åtta timmars Scrabble ser jag redan fram mot nästa tvåbokstavscup som väl hamnar i oktober... 18e-19e låter väl bra Greger?

/ Henrik Fröjmark, vars alias tog en viktig trepoängare på hysteriskt svårspelade Lombia i helgen

--
Sign-up for your own personalized E-mail at Mail.com
http://www.mail.com/?sr=signup

CareerBuilder.com has over 400,000 jobs. Be smarter about your job search
http://corp.mail.com/careers

Information om listan