  From: Niklas Elmefjall
  To: Information om listan
  Sent: Tuesday, September 02, 2003 12:19 PM
  Subject: Mina matcher i DAZUMAL Cup

  Elmisrapport:

  Himla skoj att se en annan stad än Stockholm eller Uppsala. Linköping har jag nog aldrig varit i. Kul lokal, bra arrangemang och trevliga människor. Sen en oförglömlig lunch där den kinesiska restaurangkvinnan på klockren kinessvenska sa "tle små lättel". Nils E och Mia kved av skratt. Jag fick ont i magen men kunde hålla mig.

  Niklas Elmefjäll - Birgitta Ländin 362 - 349
  Hoppades på en snäll lottning. Fick den värsta man kunde tänka sig...trodde jag. Detta var början på en rätt så bedrövlig dag för Birgitta. Jag fick allt och rullade omgående med tUMLARE och fick ut honnörer på fina ställen. Sen fick jag tyvärr vokaltorka och Birgitta kämpade sig ifatt, mycket m.h.a. TENDERA/SLANTA. Jag synade SLANTA vilket var dumt. Klart det finns, pucko! Mot slutet styrde jag spelet ganska bra men insåg att Birgitta hade chansen att vinna ändå. Hon valde ett feldrag genom att haka ett fyraord på ett J-ord (minns inte vilket) och blev kvar med tre brickor på handen och kunde därmed inte gå ut. Hade hon lagt TOSIG hade hon gått ut och troligen vunnit då jag nog fått U kvar, men som sagt, detta var inte Birgittas dag.

  Mårten Björkman - Niklas Elmefjäll 262 - 349
  Glad i hågen fick jag nu veta att jag skulle möta Mårten. Ajaj tänkte jag. Mårten hade ju slagit mig på nätet obehagligt många gånger senaste månaderna. Jag hoppades på en bra start vilket jag också fick. Mårten mjölkade en del i mitten av spelet och fick till slut en rullning på handen men då lyckades jag stoppa läget nere till höger med POSTA. Puh! Kunde blivit läskigt annars. Efter det hade jag bra brickor och kunde defilera. Jag firade med en lakritsklubba!

  Niklas Elmefjäll - Henrik Fröjmark 377 - 388
  Ajaj igen. Fröjmark ville jag inte möta nu, särskilt inte efter han börjat med två matcher med grymma brickor, varav fyra rull i den senaste. Det började ju inte bra heller. Han hakar på mitt begynnelseord med AZER över orange. Typiskt. Sen kom RETINAL, sen CERAT, sen PJOSK, sen BE/EHO/BAJ och sen BAJSa/aRMTAG. Morsning och goodbye. Jag är dock stolt som spelade så bra och bara förlorade med 11p. Min OSkOLAD är jag grymt nöjd med. Men som sagt, det var en omöjlighet att vinna mot den rackarens brickor. Men han är i mina ögon Uppsalas bästa spelare så det var kanske rättvist på nåt sätt även om jag vill protestera lite mjukt. ;-)

  Nils Berner - Niklas Elmefjäll 363 - 409
  Hatmötet nummer ett! Stackars Henrik Jonés gjorde misstaget att sätta sig bredvid oss ännu en gång (precis som på SM). Skulle Berner ta revansch i gnällmötet? Nix. Jag hade fantastiska brickor och drog upp ett grymt tempo som inte Nils kunde svara på. Min JOGGARE var härligt skön. Nils spelade dock bra och fick ju ut VITSIPpA över röd och var inte långt efter. I slutpelet satt jag med AIORTT? De sjuor som finns, pATRIOT och IdROTTA, gick inte att lägga ut men det låg både P och A som begynnelsebokstav på brädet. Jag hittade tyvärr inte AgITATOR (lite missnöjd med det) som hade fått mig att gå ut och vinna överlägset. Även den grymt svåra pORTATIv hade gått att få ut. Nu blev segern inte så stor som den kunde blivit och det var väl här jag förlorade en del av pellejönspoängen som jag skulle behövt för att inte komma nästsist av de med fyra segrar. Gnället då? Jodå, vi gnällde båda så det stänkte om det. Jag fick även ta upp pITOT. Fick lite hjärnsläpp där. Vi har faktiskt pitotrör på jobbet och fick för mig att det stod men det är ju pivot som står. Nåja...

  Nils Eriksson - Niklas Elmefjäll 388 - 360
  Hatmatch igen. Revansch ville Nils ha och det fick han efter en sjukt olycklig avslutning. Jag rullar två gånger i denna match NERSLIpA (som visserligen är underkänt) och RESONLIG. Båda gav dåliga poäng. Jag satt sällan med honnörer eller höga vokaler så nils hängde med bra. När han öppnar en röd som jag tar med FAMN 36p så ledde jag en del. Då lägger han ut INSTiLT efter F-et. Enda chansen var att jag skulle lägga ut F. Helt otrolig tur! Då sitter jag med skräp. Han tar sen röd med TAXI och sen orange med LYX. På slutet sitter jag med dumma C och får lägga ut den på menlöst ställe medan jag ser Nils styra spelet med sina passande brickor. jag kunde gått ut men var tvungen att chansa att nils skulle missa de bra lägena men det gjorde han ju inte. I stället för förlust med ca 5-10p blev det lite mer. Men man måste ju chansa.

  Niklas Elmefjäll - Henrik Jonés 403 - 377
  Skönt att i allafall få Jonés i sista matchen. Jag känner att jag hade psykologiskt övertag på honom sen jag bara förlorat en match mot honom nånsin av ca 10 (på nätet). Jag ledde hela matchen och vi la höga poäng hela tiden. Det flöt på bra och jag rullade först utan blank med MIGRERA en ruta från kanten. Här kunde Henrik lagt över röd med EMIGRERA men valde att ta parallellvarianten med HOPA/OM/PI/AG vilket gav över 40. Sen kom hans rullning, DRESSING på fritt D. Jag ledde trots allt och hade bra brickor kvar. Kände mig aldrig hotad i denna match.

  Med en åttonde plats av 24 kan jag inte vara helt nöjd. Men med tanke på att det inte var menat att jag skulle få slå Nils E eller Henrik denna dag så köper jag läget. Pellejönspoängen stjälpte mig för att nå en högre placering. Jag hade ju ingen lätt lottning men fick ändå 4-2 mot sex grymt bra spelare, så jag är i princip nöjd med det facit, men mina mål är alltid högre än så. Fortfarande ingen pallpalts, men det kommer!

  Jag har nu ökat mitt snitt för vaje tävling. Denna gång hade jag 376,67 vilket jag är nöjd med. Men Lisas obeskrivliga 424,83 är jag långt ifrån. Värdig segrare trots brickflytet!

  /Elmis - numera PÅ topp-tio-listan