Att vara i zonen - scrabbletrans

Niklas Elmefjall niklas.elmefjall@…am.com
Ons Okt 20 13:44:25 CEST 2004

Goddagens!

Lite tyst på Skrabbellistan så jag drar väl igång en liten diskussion.

Jag funderade igår lite över hur olika jag är när jag tävlar jämfört med
när jag tränar. Med träning avsedd antingen som irl-spel eller på nätet.
Jag vet att jag själv är en helt annan spelare på irl-tävlingar. Mycket mer
koncentrerad och i flera drag i förväg planerande och mindre djärv.

Jag kan koppla bort allt runt om och gå in i nån sorts scrabbletrans där
endast matchen jag är inblandad i är det enda som finns i min skalle. Jag
vill kalla det att vara i zonen. På SM var jag i zonen och det var nog
ganska avgörande. Jag t.o.m. kände av det bitvis, nån sorts formtopp. Ska
de slå mig så får de banne mig ha flax. Jag vill tro att jag lyckades vinna
några tighta matcher pga ett antal rätta beslut då.

Jag anar att det är lite medfött att få full koncentration över något men
det går säkert att träna upp till en acceptabel nivå. Jag gissar dock att
jag har en talang för sånt. Jag har även märkt två andra spelare som har
den där speciella blicken när de spelar. Det liksom lyser självförtroende
och beslutsamhet och det är Lisa och Victoria. Lisa har ju egentligen inga
svagheter förutom barnafödandet som jag tror störde en del på SM och runt
omkring. Hon kommer tillhöra toppen så länge hon vill. Victoria spelar nog
för lite för att tillhöra toppen konstant just nu men har kapaciteten att
bli bäst.

Av andra i ratingtoppen styr andra talanger tror jag, iaf i skrivande
stund. Rutin, ordkunskap, taktik av alla sorter etc. Jag är absolut inte
bäst på ordkunskap i Sverige och troligen inte bäst taktiskt heller, även
om jag nog tycker att jag tillhör de bättre.

Det är det där lilla extra som skiljer kanske. Kan det vara så? Jag tror
det.

Koncentratiooooon som Sven Melander sa i Kryzz. A och O i scrabble.

//Elmis - som gör comeback i Örebro Open 19/2 för att försvara titeln; om
det är en tillfällig comeback eller ej är svårt att svara på. Just nu är
tävlingsmotivationen noll tyvärr. Men det är kul att diskutera ämnet. =)

Information om listan