Höstserien - andra speldagen

Henrik Jonés henrik.jones@….com
Tors. 16 september 2004 17.27.13 +0100

Så var vi tillbaks på Restaurang Måne - en reträtt som åtminstone igår utföll till alla inblandades belåtenhet skulle jag tro. Totalt ett dussin spelare infann sig under kvällen. Det var en rejäl slagsida åt Grupp 2 dock som hade åtta stycken på plats, medan Grupp 1 bara mönstrade två personer - Håkan och Claes som fick spela sina båda inbördes möten. Jag hoppas och tror att det blir bättre uppslutning nästa vecka.

Detta hände i själva seriespelet:

Grupp 1

Claes von Hofsten - Håkan Andersson, 347-338
Håkan Andersson - Claes von Hofsten, 395-246 (tidsavdrag Claes 10 p)

Grupp 2

Tine Norling - Tove Lundeberg, 341-284
Eva Jonzon - Johan Sandell, 354-249
Elisabet Bruzelius - Henrik Jonés, 409-370
James Reimdal - Eva Jonzon, 417-387
Elisabet Bruzelius - Tine Norling, 353-261
Henrik Jonés - Tove Lundeberg, 430-272
Martin Bender - Eva Jonzon, 428-307
James Reimdal - Tine Norling, 286-246

Måste bara berätta om min match mot Elisabet. Hon rullade i andra draget och jag i fjärde. Sen följdes vi åt poängmässigt ganska bra och båda två fick överlag bra brickor. När jag fått ut en NERTZ på röd för 45 och fick upp ett Y så började jag dock vädra seger. Utan lägen för det tvingades jag dock till några mellandrag och Elisabet segade sig knappt förbi igen. Sen hamnade jag i ett delikat läge där det fanns två alternativa drag, båda för dryga 30 poäng, som hade sina respektive fördelar och nackdelar. Det ena öppnade mot röd på ett vis som Elisabet teoretiskt med de brickor hon kunde ha skulle kunna kontra mycket bra på. Valde därför det andra draget som dessutom var lite snyggare - en GRYM som hakade på RÅ i ena ändan och ISTE i den andra. Det fanns dock en möjlighet att hon skulle kunna spela OLIK/RO/YL och kontra för 35 poäng. Jag hade dock knappt hunnit glädja mig åt min sluthand ADKOSTU som på det stängda brädet och med 16 poängs försprång kändes som en vinnare när jag ser att hon börjar lägga brickor på N:et i min NERTZ som låg där i ensamt majestät på övre, mitten röda med fri korridor åt vänster. VA? En BLODSTEN!!! Det kom verkligen som en total chock, brickorna som var kvar i spel kändes inte som några rullningskandidater och detta var det enda läget för rull på hela spelplanen. Just den där stenen fick jag dessutom i näsan av Håkan A för inte så länge sen. Vad ska man säga? Tungt för undertecknad men mycket snyggt av Elisabet som än en gång visade att hon är en oberäknelig spelare med mycket hög högstanivå. Själv lyckades jag med min sluthand inte hitta något mer trovärdigt än *BASTUKOD och även om Elisabet normalt sällan eller aldrig synar ord så förstod jag att hon nog skulle göra det i det här läget... :-)

Utanför höstserien så kom Björn S och spelade ut en nia - nämligen ST(EN)KISTA. Snyggt!

/Henrik