Orlov Sifferkod och annat

Stefan Diös pyas@…et.se
Mån. 31 december 2001 02.01.54 +0100

Per:

>Anders skrev om "luntare" att så kallades barnpyromaner när han var
>barn. Men SAOL-ordet är ju ett annat, nämligen någon som "luntar"
>i den finlandssvenska betydelsen "fuskar".

Är du verkligen säker på det? För verbet LUNTA anges i SAOL12 två
betydelser: 1 "tända eld" och 2 "fuska". Betydelsen (1), som torde vara den
som Anders menar, är markerad som provinsiell. Betydelsen (2) är mycket
riktigt markerad som finlandssvensk (och dessutom vardaglig). För
substantivet LUNTARE anges den snillrika betydelsen "person som luntar". Vi
får inte veta huruvida denna person luntar i betydelsen (1) eller (2),
vilket väl i sig kan tolkas som att det kan gälla vilketdera som helst. Men
väl att märka är ordet LUNTARE markerat som provinsiellt, precis som
betydelsen LUNTA (1) "tända eld". Det står ingenting under LUNTARE om
finlandssvenskt (eller vardagligt) som i LUNTA (2). Så om man bara utgår
från den information som finns i SAOL12, tycker jag det verkar som om
Anders tolkning är den mest självklara.

Men du kanske har information om ordet LUNTARE från annat håll?

Jag kan tillägga att jag själv, såvitt jag kan minnas, aldrig har sett
eller hört något av dessa ord användas i dagligt bruk. Gissningsvis är det
"provinsiella" hos betydelsen "tända eld" västsvenskt, efter vad jag känner
till om Anders Grönlunds uppväxtort?

S Diös