Första SM

Per Starback starback@…uu.se
Ons. 9 april 2003 19.02.32 +0100

Vet ni vem den första svenska mästaren i vårt spel är?
Stefan Diös? Nej nej nej, han var inte ju inte ens född
när nummer 10/1955 av tidskriften Nötknäpparen kom ut.
Där kan man läsa om SM i Alfa-Pet (som spelet hette då).

   USA:s största spelsuccé har de båda sista åren varit "Scrabble",
   den svenska motsvarigheten är Alfa-Pet. Alfa-Pet har blivit en
   uppskattad avkoppling för många korsords- och spelentusiaster. Här
   kommer en tävling byggd på Alfa-Pet -- en tävling som vi hoppas
   skall ge Er en liten försmak på ett verkligt intressant och givande
   korsordsspel.

Det är tidskriften Nötknäpparen i samarbete med BRIO som håller detta
svenska mästerskap i tre heat. De tre bästa i varje heat gick vidare
till finalen i Stockholm. Eftersom det tyvärr är "tekniskt omöjligt
att spela Alfa-Pet på helt vanligt sätt så här per korrespondens" så
spelades en slags patiensvariant istället.

Man får fem brickställ om sju brickor vardera. I första heatet var
dessa

1. AGKVÅEP
2. DEYIANL
3. OBXAHUD
4. ÖTSSFOI
5. ÄCJRMTE

Uppgiften är att få ihop så många poäng som möjligt sammanlagt på fem
drag med dessa dessa fem brickställ i tur och ordning. Man sparar inga
brickor från gång till gång, så oavsett om man lägger t.ex. PÅK eller
VAG i första draget så har man brickorna DEYIANL när man ska göra sitt
andra drag.

Om någon vill prova på denna uppgift, så tänk på följande:

* Till skillnad från i dagens Scrabbleregler så får man här inte lägga
  ut ett ord som inte har någon bokstav redan på brädet (utom i första
  draget, förstås!), så det lagda ordet ska alltid korsa minst ett
  tidigare lagt ord.

* Naturligtvis är C:et värt tio poäng! (Det var ju först i höstas som
  detta ändrades.)

* Det är förstås den då aktuella SAOL 9 som gäller som ordkälla.

De två bästa deltagarna i etapp ett fick ihop 193 poäng på sina drag,
och den som kom tia (och därmed var den sista att få ett etapp-pris)
fick 141 poäng.

Den angivna lösningen som ger 193 poäng använder inga ord som inte är
godkända idag också, kan jag dessutom tala om.

Om folk nappar på att klura på detta så återkommer jag så småningom
med etapp två och etapp tre från senare nummer av Nötknäpparen.

Finalen i Stockholm spelades inte i december som det var tänkt, utan
först den 28 januari 1956, så kanske ska detta SM räknas som SM 1956.
Rapporten om finalen (från Nötknäpparen 6/1956) lyder så här:

   [bildtext:] Glad segrare -- Verner Lindblom, Osbruk.

   Svenska Mästerskapet i ALFA-PET arrangerat av BRIO-fabriken och
   NÖTKNÄPPAREN hemfördes med bred marginal av den välkände
   elitknäpparen och folkskolläraren Verner Lindblom från Osbruk med
   hela 160 poäng tillgodo på närmaste man. Den lycklige vinnaren, som
   nu får göra en Köpenhamnsresa uppvaktades med blommor och föreföll
   nöjd med sin insats vilket också ovanstående foto ger belägg för.
   Prislistan fick följande utseende:

   1:a pris: Verner Lindblom, Osbruk, 579 p.;
   2:a pris: Harry Wendel, Stockholm, 419 p.;
   3:e pris: Albert Jönsson, Stockholm, 400 p.;
   4:e pris: Börje Söderholm, Norrköping, 370 p.;
   5:e pris: Enid Wendel, Stockholm, 176 p.;
   6:e pris: Ulla Falk, Stockholm, 152 p.

   BRIO-fabriken och NÖTKNÄPPAREN tackar alla alfa-petare för god fight
   och lovar att komma tillbaka med en ny tävling.

Att vinnaren Verner Lindblom är samme Verner Lindblom som är född 1918
och som skrivit böcker om hur Svearikets vagga kanske legat i
Västergötland blev jag rätt säker på efter att ha sett att han också
skrivit en bok _Klassiska klurigheter : gåtor, ordlekar &
räkneproblem_. Nu har jag nyligen avslutat en långt telefonsamtal med
honom där jag gratulerade till vinsten och vi pratade om ord, SAOL,
ordlekar, spel och sådant.

Bland annat fick jag reda på att finalen spelades likadant som
deltävlingarna. Tyvärr anges inte de bokstäver som användes då
i tidskriften, men Verner Lindblom berättade för mig att nyckeln till
att han fick hela 160 poäng mer än tvåan var det beskedliga ordet
LUKA (sydsvenskt ord för att rensa ogräs; står fortfarande i SAOL12)
vilket gjorde att han i ett senare drag kunde få ut BYRÅCHEF för
en himla massa poäng.

I alla fall Expressen uppmärksammade denna tävling, men jag har
(ännu?) inte brytt mig om att söka rätt på denna eller andra notiser
från dagspressen.

Trots vad som utlovades så blev det tydligtvis ingen mer tävling
i Alfa-Pet.

/Per (med ena foten på Carolina)

Information om listan