Hmm...

Peter Oljelund peter.oljelund@….com
Tis. 9 december 2003 06.08.56 +0100

Spontana tankar om nya turneringstankar, kvalificeringar etc,

Låter i och för sig intressant och nånting måste ju göras nu när intressset blir större och större - åtminstone för nätspelet. Man borde undersöka hur stort IRL-intresset egentligen är? Underlaget för detta ligger ju ändå där. Man får bara inte falla i en fälla här:
Vem -förutom de 12 översta på listan som själva är med kommer att se denna  tävling - vara tillräckligt intresserade att planera in dessa två dagar och agera publik?
Gäsp - jag tycker själv att agera åskådare till en scrabblematch är ganska trist - även om toppspelare är inblandade.
För mig räcker en snabb blick på resultaten av andras matcher.
Sen får det inte vara för krångligt att kvalificera sig vidare för att eventuellt komma med i en elitserie och SM - därtill är IRL-situationen ännu för bräcklig.
För många intresserade scrabblare med familjeplanering, jobb och annat är det viktigt att i långt i förväg kunna veta om man skall iväg eller inte över en helg om två månader.
I mitt fall kan jag ju t ex inte veta om jag kan vara med eller inte i februari - att plötsligt kallas in med kort varsel fungerar inte för mig.
Ledsen att detta låter så negativt men i de flesta lekar
kommer förr eller senare dessa särskiljande tankar som
nu har dryftats - ecce homo - ju bättre man är dessto mer angelägna blir ju
sådan här frågor. Svaret blir nästan alltid att sporten
 tappar intresse -  en liten elitfamilj blir kvar på toppen och resten
bryr sig inte om att ute i landet arrangera ett serieharvande för att uppnå SM-status - det verkar för avlägset och krångligt.  Själv skulle jag inte vara med alls om jag inte varje gång inför en tävling är förvissad om att jag kan faktiskt vinna över toppspelare och hela turneringen - detta är mitt bränsle. Tidskrävande kvalificeringsturneringar tar förmodligen död på sådana drifter - Finns det förresten vilja och underlag att ta på sig sådana vattentrampande arrangörsskap?

Peter

        G R E E T I N G S

**** http://www.oljelund.net ****

  **** Information om listan ****