Hmm...

StefanDiös pyas@…et.se
Tis. 9 december 2003 11.35.11 +0100

Lisa:

>Peters synpunkter är oerhört viktiga. Jag tycker dock inte att
>publikintresset är så viktigt när det gäller en topp-12-tävling, och tror
>inte heller att en sådan tävling skulle minska intresset för Scrabble över
>huvud taget - snarast tvärtom. Det finns ju redan gott om tävlingar som är
>öppna för alla.
>
>När det gäller en begränsning av SM är det en annan fråga och en del av de
>argument som Peter tar fram är just sådana som får mig att vackla fram och
>tillbaka - är vi tillräckligt stora för att våga ha någon form av
> [...]

Eftersom jag tog upp frågan om SM-indelning, långt innan den egentligen är
aktuell, är det väl bäst att jag säger tydligt att jag instämmer med ovan
sagda. Jag vet, som jag antydde, att det finns många som resonerar som
Peter, och även om jag kanske uttryckte mig lite respektlöst så finner jag
det oerhört väsentligt att lyssna på deras åsikter. I år är det inte
aktuellt med någon förändring av SM; men visst kan vi ha en del förslag i
åtanke inför framtiden.

Just nu gäller det den enskilda topp-12-tävlingen. Och den ser jag inget
fel i att arrangera. Likaväl som vi har enstaka tävlingar för lågt rankade
så kan vi ha någon enstaka för högt rankade. Jag ser det som positivt att
alla tävlingar inte är exakt likadant uppbyggda, nu när mängden spelare och
tävlingar ökar hela tiden. Inga Scrabble-tävlingar hittills, utom kanske
SM, har lockat någon publik att tala om och det har heller inte varit
meningen. Att hitta funktionärer brukar tvärtom vara lättare i en begränsad
tävling eftersom alla inte är upptagna av eget spel.

Sen förstår jag Peters osäkerhet eftersom han enligt nuvarande rating kan
bli aktuell som reserv för den topp-12 som vi försöker arrangera nu. Men
förhoppningen är givetvis att alla uttagna ska anmäla sin när- eller
frånvaro så tidigt som möjligt efter inbjudan, så att alla ska få lättare
att planera i förväg. Sen kan det naturligtvis alltid dyka upp återbud i
sista stund, och då blir det med nödvändighet ett par spelare som står
överst på reservlistan och inte vet några dagar innan om de får spela eller
ej. Men det är egentligen inte konstigare än att vi har reservlistor på
vanliga tävlingar som t.ex. Gillet Cup. Det funkar på samma sätt.

Jag ser fram emot det här tävlingsförsöket. Det är inte alls säkert att det
slår väl ut, och i så fall får vi ju fundera på om vi ska göra om det och i
så fall hur. Och jag vill gärna att så många som möjligt av de aktuella
spelarna kikar i sina kalendrar på de föreslagna datumen och meddelar om de
redan nu har några tydliga preferenser. Även de som ligger ungefär där
Peter gör och som alltså kan få rycka in om intresset från toppen blir svagt!

S Diös

Information om listan