Elittävlingar, korta tävlingar et cetera

Mårten Björkman marten.bjorkman@…no.com
Fre. 12 december 2003 19.02.43 +0100

Jag har svårt att förstå vad som är så stötande med tävlingar där inte alla kan delta. Jag skulle själv inte vara kvalificerad till en topp12-tävling i scrabble men tycker likväl att det är en lysande idé. Dels för att det är en fröjd att se de bästa spela, och dels för att det blir en sporre att någon gång bli så bra att man kvalificerade sig dit.

Jag tycker att en tävling med korta matcher vore trevligt eftersom jag personligen spelar relativt snabbt. Om med "korta matcher" menas samma betänketid som i amerikanska "speed scrabble"-tävlingar, d.v.s fem minuter per spelare så är det inte bara personer med funktionshinder som är utestängda utan även en överväldigande majoritet av spelare i allmänhet eftersom de flesta inte kan spela på något rationellt sätt under sådan tidspress, jag tror inte att jag heller skulle briljera på fem minuter men det är också en sporre och en träningssak.

Att vissa blir utestängda från vissa tävlingsformer ser jag inte som något problem alls, det finns massor av tävlingar som jag inte skulle kunna ställa upp i även om jag skulle tycka att det varit roligt. Jag är t.ex. för lätt för sumobrottning, för lång för galopptävlingar, för otålig för schack, för feg för backhoppning, för stel (och svag) för modern femkamp et cetera et cetera.

/Mårten