Onsdagsspel på Stopet 2004 (???)

Lisa Blohm blohmlisa@…o.se
Mån. 15 december 2003 09.39.47 +0100

Per skrev:

>Jag tycker att det är synd att det inte funnits fler tävlingar iStockholm under hösten, när det uppenbarligen funnits stort intresse>för det. Under hela hösten har det bara hållits en enda öppen>tävling i Stockholm, och den blev snabbt fulltecknad.

Håller självklart med och kan väl i efterhand erkänna att det är lite onödigt mycket med två nybörjarturneringar per år i Stockholm. Höstens Jaha cup hade kunnat vara en vanlig turnering i stället. Jag hör ju till förespråkarna för att pröva nya spelformer, men håller ändå med om att turneringar med traditionella regler ska vara grunden (nu tillkommer ju dock Gillet, så det blir i alla fall två öppna Stockholmsturneringar under hösten). Problemet är väl dels att det behövs fler arrangörer, dels att framförhållningen när det gäller turneringar fortfarande är för dålig. Det senare gäller inte enbart Stockholm, utan hela landet. Som det är nu kan man egentligen bara räkna med att SM, Malmöturneringarna Vokalpokalen och Konsonantcupen och en eller ett par tvåbokstavsturneringar i Stockholm verkligen blir av. Göteborg Open, nybörjarturneringen ABC cup i Stockholm och Fez cup i Uppsala finns det goda chanser för, men ingen garanti. Vet man i ett tidigt skede vilka tävlingar som fin
 ns, är
 det lättare att se vad som saknas, och när väl ett grundläggande behov av tävlingar med vanliga spelregler är tillgodosett, ser jag inga som helst problem med att också stoppa in tävlingar med prövning av andra spelvarianter – till exempel på den ”lediga” helgdagen vid endagarsturneringar.

Jag skulle helst se att en tävlingskalender med merparten av höstens tävlingar spikades så tidigt som i maj/juni och för våren i november.

Själv kommer jag att ligga lågt på såväl spel- som arrangörsfronten under våren, men kan gärna tänka mig att arrangera en tvådagars Stockholmsturnering med uppemot 40 deltagare i september/oktober, om det finns någon hugad medarrangör. Min tanke är i så fall att det skulle bli en permanent turnering, men där arrangörerna kan växla. Jag kommer däremot att ha svårt att arrangera ABC cup under våren, och hoppas att någon annan kan tänka sig att göra det framemot maj (jag kan hjälpa till med lokal och annat runt om).

Har en del åsikter i övrigt om ratingsystem, handikappsystem (som jag är emot), träningsspel (självklart ska det läggas upp så att alla som dyker upp också kan delta, oavsett eventuellt funktionshinder), men det återkommer jag till.
Lisa

Höstrusk och grå moln - köp en resa till solen på Yahoo! Resor