Elmis om Topp 12

Mia Peterson miapeterson@….com
Mån. 15 december 2003 17.40.39 +0100

Hej hej, här kommer lite nybörjartankar.

Henrik Fröjmark:
> [...]
>ordna en topp-12-tävling och att ordna en vidöppen tävling i Härnösand.
>Jag ser gärna att båda ordnas. Jag tycker dock att man skall vara medveten
>om att de tävlingar som ordnas i scrabblesverige ordnas av folk som tycker
>det är kul att göra det och på de platser där de finner det lämpligt att
>göra det. Det ordnas inga turneringar i Norrland eller Västsverige för att
>man inte ordnar en tävling i Stockholm. Om Lisa och Nils (eller vilka det
>nu var) inte ordnar top-12 i februari känner jag mig ganska säker på att
>de inte ordnar en 40-startersturnering i Umeå i stället.

Men om man istället för specialtävlingar ordnar fler öppna tävlingar i
storstäderna så kanske folk från övriga Sverige kan resa dit för att
delta..? Det ökar förhoppningsvis på engagemanget, och dessutom
erfarenheten, vilket kanske leder till att fler i förlängningen blir sugna
på att försöka sig på arrangemang på hemorten. Sannolikheten att man som
nybliven scrabblare fixar en tävling på hemorten utan någon större
tävlingserfarenhet är kanske inte så stor. Och det står faktiskt inte bara
mellan topp 12 i Stockholm eller 40-startersturnering i Umeå. Ett annat
alternativ skulle ju kunna vara att ha en tävling i Stockholm där man ger
förtur till långväga gäster, eller att ha en vanlig först till
kvarn-tävling, eller.... det finns en massa varianter där man även kan få
in geografisk spridning och oss som inte hållit på så länge. Detta
förutsätter ju iofs att någon skulle tycka det vore kul att arrangera det,
annars faller det ju så klart.

Det är som jag ser det inte en principfråga utan en prioriteringsfråga i
nuläget. Vill man lägga krutet på att försöka hjälpa igång det engagemang
som börjar dyka upp i övriga Sverige, och att hålla kvar nytillkomna som
inte haft möjlighet att delta i så många tävlingar än, eller vill man
prioritera nya spännande tävlingsvarianter. Både och vore ju egentligen
allra bäst, tycker jag. Jag förstår att de som varit med ett tag gärna vill
vidareutvecklas och prova nytt, men från min horisont, med endast tre
tävlingar i ryggen, så känns det viktigare nu att ha möjlighet att delta öht.

Jag är rädd att man kanske från etablerat håll överskattar stabiliteten i
engagemanget hos oss nytillkomna lite, när man börjar tala om elittävlingar
och kval till SM etc utan att det ens finns så många tävlingsmöjligheter
än. Visst handlar det som Henrik säger om att prioritera Scrabble, och det
är ju roligt att han gör det - men det kanske man inte i alla lägen gör om
man inte har hållit på ett tag. Missförstå mig inte nu, jag tycker att det
är fantastiskt roligt att spela, men för mig är det fortfarande helt nytt
och jag kan faktiskt inte prioritera att åka på alla tävlingar jag får
delta i. Och jag är faktiskt inte heller så engagerad - än. Men ju fler
tävlingar jag får möjlighet att delta i, desto troligare är det att jag kan
vara med då och då, och att jag fortsätter tävla istället för att det
rinner ut i sanden. Och om jag fortsätter så är jag inte alls främmande för
att så småningom med lite erfarenhet i bagaget dra mitt strå till
arrangörsstacken här i Uppsala.

Henrik Fröjmark:
>Men jag tycker det är ledsamt att folk tycker att en del scrabbletävlingar
>inte bör arrangeras.

Men det är det väl egentligen ingen som tycker..? Det handlar snarare om
ifall det i nuläget är det man vill lägga krutet på. Där tycker vi lite
olika, beroende på vad vi prioriterar och kanske också beroende på vad vi
tror om Scrabbleframtiden för egen och för förbundets del.

Hälsningar, mia / boll!

Information om listan