Elmis om Topp 12

Stefan Furth stefan@…i.nu
Mån. 15 december 2003 17.36.55 +0100

Hej!

Jag vet inte om jag, som aldrig spelat IRL, vågar mig in här på listan men
jag tar chansen.
Det verkar vara högt i tak och jag hoppas det finns lite utrymme för en
nätspelande slöhäck som undertecknad..

Eftersom jag, som örebroare, hoppas få praktiska möjligheter att slita mig
loss och ansluta till IRL-gemenskapen är jag särskilt nyfiken på
scrabblerörelsens synsätt och syften.
Spontant reagerade jag positivt på idén med en elittävling men efter att ha
läst alla inlägg i frågan tycker jag det ligger något i det Niklas säger.
Kanske är sporten ännu lite för liten för en exklusiv top-12-tävling? Kanske
finns risken att det leder till en viss konkurrens eller, i alla fall,
intressekonflikt med exempelvis SM..?

Håller inte - helt - med Henrik om att det ena arrangemanget inte har med
det andra att göra, även om det naturligtvis inte finns någon direkt
koppling mellan top-12 och fler tävlingar i exempelvis norrland. I det stora
hela handlar det självklart om vad eventuella arrangörer prioriterar
eftersom jag utgår ifrån att förbundsfolkets tid inte är outsinlig..

Kanske skulle man prioritera utvecklingen av ratingsystemet maximalt och
satsa på att få fram ett bredare system (enl. Erikas förslag) snarast
möjligt?

På nisse-sajten rullade för ett tag sedan en diskussion ang. ev. webbaserade
tävlingar (där man samlas samtidigt på olika orter i gemensamma lokaler) och
spelar enl. förbundets regler - men kors och tvärs över nätet.. Kanske kunde
detta vara något att utveckla..?

Avslutningsvis så tror jag på sikt att sporten höjer sin status med
elittävlingar som top-12 men kanske är det lite för tidigt..?
- Varför inte, till en början, kompromissa för att tillgodose olika
intressen: Top-24 där de 16 högst rankade är direktkvalificerade och övriga
8 platser delas ut utifrån meriter i vissa tävlingar (finalplats i de
största turneringarna = plats, samt nisserejting eller liknande..) Detta
skulle öka chansen för duktiga "landsortsspelare" att kvala in trots
begränsade möjligheter att höja sin rating under året..
- Parallellt med denna turnering skulle man kunna köra en öppen turnering
(kanske Cup) ev. för nybörjare eller så för att få till en bättre inramning
och stämning..?

Men, som sagt, jag har kanske inte den nödvändiga historiska erfarenheten
för att kunna bedöma situationen!

Vänliga hälsningar
Stefan Furth (StefanF)

ps. Till våren planerar jag att sätta Örebro på scrabble-tävlingskartan
("Gnällbältet Open", "Svampen-kampen" eller liknande..). Preliminärt 20/3
(om jag inte glömt ihåg fel..). Återkommer inom kort../Stefan

> Hej listan.
>
> Återigen vid tangentbordet med risk att skrämma bort debatten med mina
syrliga kommentarer, eller hur det nu var...

> Det förvånar mig fortfarande att folk har invändningar MOT att det ordnas
tävlingar i Scrabble. Jag kan inte se någon som helst motsättning i att
ordna en topp-12-tävling och att ordna en vidöppen tävling i Härnösand. Jag
ser gärna att båda ordnas. Jag tycker dock att man skall vara medveten om
att de tävlingar som ordnas i scrabblesverige ordnas av folk som tycker det
är kul att göra det och på de platser där de finner det lämpligt att göra
det. Det ordnas inga turneringar i Norrland eller Västsverige för att man
inte ordnar en tävling i Stockholm. Om Lisa och Nils (eller vilka det nu
var) inte ordnar top-12 i februari känner jag mig ganska säker på att de
inte ordnar en 40-startersturnering i Umeå i stället. Scrabblesverige bygger
på ideellt engagemang och vi som inte springer runt och ordnar tävlingar
stup i kvarten kan väl i stället vara glada för att någon ordnar tävlingar
och träningar åt oss?

> Jag är inte tillräckligt matematiskt begåvad för att uttala mig om
huruvida det spelas för få matcher i scrabble i Sverige för att ratingen
skall vara rättvis, det finns det andra som gör bättre. Men jag vet att jag
i år kommer att ha spelat fler ratinggrundande matcher i min sport än vad
väldigt många tennisspelare på ATP-touren har gjort. Ändå har det bara
ordnats en tävling på min hemort. Om inte annat kan man väl av det utläsa
att jag i viss mån har prioriterat scrabblande. Hur många tävlingar man än
ordnar oavsett plats kommer det nog alltid att vara en del spelare som
spelar mer än andra och därmed stiger eller rasar på listorna mer än andra.
Gör det något? Är det någon inbyggd orättvisa i det?

> Jag har full förståelse för att vissa inte kan/vill/får spela olika
scrabbleturneringar av olika anledningar. Jag har lika stor respekt för
Elmis ställningstagande att inte vilja vara med i topp-12 av moraliska skäl
som Kajix som av olika skäl inte ville vara med i Vokalpokalen. Men jag
tycker det är ledsamt att folk tycker att en del scrabbletävlingar inte bör
arrangeras.

> Istället skulle jag vilja rikta ett stort tack till samtliga eldsjälar som
lagt ner tid och engagemang i att ordna scrabbletävlingar och träningar de
senaste åren. Jag kommer gärna att delta i de kommande arrangemang som jag
kan/vill/får vara med i och jag hoppas att det kommer massor av glada
scrabblare även till de arrangemang som jag inte kan/vill/får vara med i.

> / Henrik Fröjmark, som ser fram emot att möta dig över ett scrabblebräde i
framtiden.
> --
> Sign-up for Ads Free at Mail.com
> http://promo.mail.com/adsfreejump.htm