Scrabble Top-12

StefanDiös pyas@…et.se
Tors. 18 december 2003 15.54.37 +0100

Jaha, då har vi fått höra en del synpunkter på idén om en elittävling,
vilket ju var precis vad vi ville. Personligen har jag ju förespråkat en
sådan tävling, så för mig var det både intressant och nyttigt att se vilka
avvikande åsikter som finns. En del av motargumenten kan jag förstå, men
vissa andra punkter får jag nog erkänna att jag finner grundlösa eller i
bästa fall irrelevanta.

Nå, jag är inte här för att gnöla om det nu. De flesta argument för båda
sidor har redan dragits, så det lönar sig knappast att upprepa dem.
Arrangörerna har i alla fall funderat på saken efter att ha studerat de
inlägg som gjorts, och vi tycker att det är tillräckligt många som har
uttalat stöd för en topp-12-tävling för att vi ska vilja försöka. Därför
kommer vi att efter nyår skicka personliga inbjudningar till de översta på
den då aktuella ratinglistan för att om möjligt få ihop tolv av rikets
bästa spelare till en alla-mot-alla-tävling i Stockholm den 28-29 februari.

Det verkar vara det bästa sättet att utvärdera idén. Det är möjligt att den
är för tidigt väckt och det är möjligt att den är felaktig i grunden, men
själva både tror och hoppas vi att det ska fungera. Visar det sig dock att
tillräckligt många av de bästa inte vill anmäla sig, så ställer vi in
tävlingen den här gången och prövar kanske igen en annan gång.

Det enda negativa som jag kan se skulle vara ifall denna tävling specifikt
och direkt skulle ta intresse från någon annan tävling som någon annan
skulle vilja arrangera någon annanstans. Men så tror jag inte alls att det
behöver bli. Förbundet har alltid uppmuntrat tävlingsarrangörer, både
erfarna och nya, att ordna så mycket spel som möjligt på så många platser
som möjligt. Det gör vi fortfarande. Vi är glada att Linköping har kommit
igång och att Örebro har visat intresse. Så mycket som vi kan hjälper vi
nya arrangörer med materiel och kunnande, och någon av oss "rutinerade" har
ofta möjlighet att åka till platsen och hjälpa till med ett arrangemang.
Men ändå är långt ifrån alla veckohelger fyllda av Scrabbletävlingar. Det
finns utrymme för fler. Alla måste inte vara likadana, och en typ av
tävling utesluter inte en annan.

Visst, skulle nu "topp-12" bli inställd så blir det en tävlingshelg "ledig"
i årsprogrammet, om man nu vill se det på det viset; i alla fall för dem
som redan hade ställt in sig på att tävla just den helgen. I så fall får vi
se om samma arrangörer får lust att pröva en annan tävlingsmodell i
stället, eller om någon annan hittar på något någon annanstans. Men alla
som vill hitta på något borde höra av sig till styrelsen i vilket fall som
helst, för jag tror fortfarande att det går att få plats med det mesta i
programmet. Och det är  inte säkert att vi topp-12-ansvariga (Lisa B, Nils
B och jag) orkar köra en annan tävling "i stället", för just detta är
ovanligt lättarrangerat och det skulle krävas mer förberedelser om man
bytte till en annan idé.

Inte omöjligt, dock. Vi får se hur det blir. Jag tackar alla som har velat
lämna sina synpunkter. Det gläder mig att se att så många är engagerade;
det bådar gott inför framtiden. Mitt största problem just nu är om jag vill
stava vår "top/p/-12" med ett eller två P!