SV: Vilkatävlingarska vara ratinggrundande?

PerStarbäck starback@…uu.se
Tis. 18 november 2003 03.33.22 +0100

Greger citerade reglerna för vilka tävlingar som ska vara
gratinggrundande och tillade:

> Således inget klart uttalat att tävlingar måste vara öppna för alla, men vi
> kanske tog det för underförstått.

Som jag minns det var den frågan uppe detta årsmöte 1998, och vi
bestämde att tävlingar inte behövde vara öppna. Kommande vår höll
Stefan den första särskilda nybörjartävlingen, och detta var nog något
han hade planerat att göra redan när vi höll årsmötet.

Jag tycker det är självklart att tävlingar inte ska behöva vara öppna
för att vara ratinggrundande. Det kan t.ex. vara rimligt med mindre
elittävlingar som man måste kvalificera sig för att få vara med i.

(Just nybörjartävlingar går det knappast att få fram nån vettig rating
ifrån, för övrigt. Rating bygger ju på att jämföra spelare med andra
spelare. Om de flesta spelarna är nya finns det inte mycket fasta
jämförelsepunkter att utgå från.)

Information om listan