Jag spelar också gärna - bra initiativ!
Jag tycker dock att medlemsskap i förbundet gott kan krävas - ett
ypperligt tillfälle att värva medlemmar och matcherna bör givetvis
spelas med blanka brickor = förbundets spel.
Du förutsätter att tävlingen inte är sanktionerad av förbundet och
därmed inte ratinggrundande - jag ser det inte som självklart. Jag tror
att vi tidigare har haft en diskussion om detta och kommit fram till att
tävlingar som är öppna för alla och med förbundets regler ska vara
ratinggrundade. Fast att tävlingen är utsträckt över en lång period
kanske komplicerar det hela. Dessutom är den ju i praktiken enbart öppen
för stockholmare och andra på rimligt pendelavstånd. Vad tycker övriga?
Detta initiativ ger mig också chansen att kasta ut en förfrågan om det
inte börjar bli dags att starta några lokalavdelningar till förbundet.
Kom gärna med synpunkter på vad en sådan i så fall skulle ägna sig åt.
Jag ser en lokalavdelning som ett sätt att få en fast kontaktperson,
någon som ansvarar för pengar som fås från förbundet centralt, bättre
koll på utrustningen och lite mer organiserad verksamhet. Syftet är inte
att skapa en massa onödig byråkrati.
Lisa
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Henrik Jonés [mailto:Information om listan]
Skickat: den 3 september 2003 12:49
Till: skrabbel
Ämne: HÖSTSERIEN 2003 (STOCKHOLM, STOPET)
Är det fler än jag som tycker att det vore kul att tillföra lite extra
spänning till höstens träningar genom ett lite mer organiserat
seriespel? Jag tar i så fall på mig att organisera och administrera det
hela. Har tänkt mig följande förutsättningar:
- Seriespel där alla anmälda deltagare möter varandra
- Antalet inbördes möten avgörs av antalet deltagare. Min tanke
är att det ska bli någonstans runt 20-25 matcher per deltagare, vilket
betyder att det bör vara möjligt att hinna spela sina matcher om man
dyker upp på Stopet ungefär varannan, var tredje gång.
- Spel enligt Sv. Scrabbleförbundets regler; Alltså med
schackklocka och 30 minuters betänketid per deltagare etc.
- Inget krav på medlemskap i förbundet eftersom det inte är någon
sanktionerad tävling (och därmed naturligtvis inte ratinggrundande).
- Poäng: Seger 2 poäng, Oavgjort 1 poäng, Förlust 0 poäng
- Placering i serietabellen avgörs enligt följande: 1) Antal
poäng, 2) Inbördes möten, 3) Poängskillnad. Inga pellejönspoäng.
- Inget spelschema, spelarna avgör själva när de spelar sina
matcher. I första hand bör det ske på Stopet, men även andra
IRL-tillfällen är OK så länge reglerna ovan följs. Om någon
uppsaliensare vill vara med kanske vi kan förlägga någon spelkväll dit
också. Jag för min del gör gärna en utflykt till lärdomsstaden.
- Rapportering sker i form av signerade matchprotokoll till mig
de tillfällen jag är närvarande. I annat fall: Rapportera via mail och
spara protokollen för inlämning vid ett senare tillfälle.
- Deltagaravgift: 100 kr. Pengarna går oavkortat till priser i
form av sedvanliga små pokaler eller liknande plus (om det blir stålar
över) presentkort på något lämpligt ställe, ex.vis Tradition.
- Följande priser hade jag tänkt mig: Ettan, Tvåan och Trean i
tabellen. Främste rullare (i antal rullningar, inte poäng) samt bästa
"nybörjare". Som "nybörjare" definieras alla deltagare som vid seriens
början inte spelat minst en ratinggrundade tävling i scrabbleförbundets
regi. Ev. skulle vi också kunna ha ett jumbopris eller nåt mer
subjektivt, typ den som kämpat tapprast och med godast humör.
- Fortlöpande resultatrapportering sker via Skrabbellistan (om
detta är ok med Per&co, annars får vi lägga upp en egen mailgrupp), samt
ev. även på NISSE. Skulle någon vilja lägga upp hela rasket på sin
hemsida; kontakta mig! Annars skickar jag som sagt resultat och tabeller
kontinuerligt. Spelarna själva får gärna komplettera med egna
matchreferat - det är alltid lika kul.
- Anmälan sker via listan eller till Information om listan När
NISSE förhoppningsvis lagat sin avslitna kabel kommer jag också att
lägga upp en rubrik under "Spelande utanför sajten". Jag vill gärna ha
anmälningar så fort som möjligt, med en deadline nästa onsdag den 10/9
som också förslagsvis blir första speltillfälle. Serien pågår sen fram
till nån vecka eller två före jul då det blir avslutning och
prisutdelning på Stopet.
- Minsta antal deltagare då? Tja, för min del vore det ganska kul
även om vi bara blev 6 stycken. Blir det färre tycker jag nog inte att
det är mödan värt att dra igång nåt.
- Regler kring ospelade matcher, spelare som drar sig ur etc
kommer senare.
Frågor? Har jag missat nåt? Inte det? Vad väntar du på då, anmäl dig för
tusan hakar!
/Henrik
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: http://stp.ling.uu.se/pipermail/skrabbel/attachments/20030903/71dde740/attachment-0001.htm