Höstserien 2003 - Diverse praktiska frågor runt tävlingen.

HenrikJonés henrik.jones@…sv.se
Mån. 8 september 2003 19.31.29 +0100

För tillfället är vi 23 st, de två nytillkommna är min kära syster Erika
och Lennart Lundquist. Jag är väldigt nöjd med fördelningen av spelare.
Här finns hela skalan representerad; från glada IRL-nybörjare till några
av Sveriges absolut bästa spelare. Nu börjar det bli läge att dra lite mer
kring de praktiska arrangemangen:

UTRUSTNING:
- Spel: Endast senaste upplagan av Scrabble från Mattel är tillåtet (dvs
Z=10 och C=8). Däremot inget krav på blanka tävlingsbrickor. De personer
som har extraspel ombeds ta dem med sig, men huvudansvaret för att man har
nåt att spela på vilar på deltagarna i en match. Om ingendera parten har
ett eget spel bör man alltså via listan eller nån annan kanal försäkra sig
om att det finns ett spel att låna den onsdag matchen spelas.
- I båda spelarnas intresse bör kontrollräkning av brickor göras före
match om det inte är uppenbart att antalet är korrekt. Ingen omspelsrätt
om fel upptäcks i efterhand! (Jag bedömer att vårt spelschema är för tajt
för det)
- Alla matcher ska spelas med klocka med 30 minuters betänketid för varje
spelare och 10 poängs avdrag för varje påbörjad minut utöver detta.
Tillgång till klocka ansvarar spelarna själva för. OBS! Klockor ser ut att
vara en trång sektor. Alla som funderat på att köpa en klocka bör slå till
nu. Jag tänker själv föregå med gott exempel. Alla typer av schackklockor
är godkända så länge de fungerar. Ev. kommer jag också att köpa en
extraklocka för en del av anmälningsavgiften. Denna klocka kommer att
lottas ut bland intresserade vid tävlingens slut.
- Matcherna ska protokollföras på Sv.Scrabbelförbundet protokoll som kan
skrivas ut härifrån: http://stp.ling.uu.se/~starback/scrabble/utrustning.html. Vi kommer med vänligt bidrag från Scrabbleförbundet och Swerok att
trycka upp ett större antal protokoll som med största säkerhet kommer att
finnas på Stopet onsdagen den 17 september. Varje spelare ansvarar dock
själv för att ha protokoll med sig till speltillfällena. Kontakta mig om
du saknar utskriftsmöjligheter eller inte kan komma den 17:e och hämta
protokoll. Båda spelarna ska underteckna matchprotokollen som lämnas till
mig de gånger jag är på plats. Är jag inte på plats sparar spelarna
protokollen själva eller lämnar dem till nån frivillig stand-in för mig
OCH rapporterar resultatet i matchen via listan eller via mail till mig.
- Vid osäkerhet om ett ords giltighet gäller som vanligt SAOL, senaste
upplagan inkl tillägg i senaste tryckningen. Även här ansvarar spelarna
själva för att de har med sig en SAOL, eller har försäkrat sig om att
någon annan deltagare har det (Detta brukar inte vara något problem). Vi
kör inte med någon domare, utan spelarna kollar antingen gemensamt det/de
utmanade ord(en) eller ber någon annan närvarande scrabblare att göra det.
Glöm inte att notera poängavdraget på 10 p om det utmanade ordet var
godkänt!

PLANERING AV SPEL:
- Speltillfällen: Start onsdag den 10 september och därefter de 13
följande onsdagarna t.o.m. onsdagen den 10 december. För er som inte varit
på Söderstopet tidigare så brukar de första spelarna dyka in där runt
18-tiden. Onsdagen den 17 december blir det prisceremoni i samma lokal.
Skulle någon fnurra på tråden uppstå med krogen under säsongen så att vi
inte längre kan spela där kommer vi naturligtvis att försöka hitta en ny
lokal fortast möjligt. Men om ni inte skriker för mycket när ni rullar och
framför allt tänker på att krogens välvilja nog till viss del hänger på
att våra notor inte blir alltför magra så ska det nog gå bra :-). Jag kan
f.ö. rekommendera deras mat å det varmaste, den är klart godkänt i sin -
tämligen modesta - prisklass.
- Det är tillåtet att samlas och spela även vid andra tillfällen och på
andra platser, under förutsättning att ni meddelar mig det i förväg
Särskilt mot slutet kan jag tänka mig att det kan bli nödvändigt för att
få ihop de sista "hängmatcherna"
- Var och en är sin egen spelledare. Det betyder att ni helt och hållet
själva ansvarar för att planera in de matcher ni ska spela enligt det
spelschema jag kommer att skicka ut senare. Jag tror att ett bra sätt är
att vara aktiv på listan och annonsera att man avser att dyka upp en viss
onsdag. I början kommer det säkert att räcka med att man dyker upp för att
få spela några matcher. Ju mer vi närmar oss december, desto mer lär vi
dock bli tvungna att via listan eller direktmejl göra upp "speldater" med
dem vi har kvar att möta. När ni mejlar: Skriv gärna vilken utrustning ni
kommer att ha med er.
- Senast onsdagen den 1 oktober måste alla spelare ha inrapporterat minst
en spelad match. Om någon har/får problem med detta pga sjukdom, långresa
eller dylikt: Kontakta mig. De som inte påbörjat spel detta datum stryks
ur serien.
- Regler för W.O, spelare som drar sig ur etc måste jag be att få fundera
lite mer på och återkomma om så att de blir så rättvisa som möjligt. Kom
gärna med förslag!

REGLER OCH ANNAT:
- Seger gör 2 poäng i tabellen, oavgjort 1 poäng och förlust 0 poäng.
- Om fler spelare hamnar på samma poäng i sluttabellen gäller i första
hand inbördes möten och i andra hand matchpoängskillnad. Inträffar det
osannolika att två spelare har samma poängskillnad premieras den som har
högst lagda poäng (så gnetspel lönar sig inte :-) )
- Se till att anteckna alla rullningar (inte minst vem som har lagt dem!)
i protokollen. Ett särskilt pris delas ut till den flitigaste rullaren!
- Tabellen kommer att distribueras via listan så fort som möjligt efter
varje spelkväll. Ev. kan den också komma att läggas ut på Northerns
hemsida, återkommer om detta!
- När ett ord utmanas skall klockan stoppas för bägge spelarna. Däremot
stoppas inte klockan för att en spelare behöver pudra näsan eller så. Men
är man överens om att göra det ändå tycker jag det är OK, detta är trots
allt inte en riktig, ratinggrundande tävling.
- Spelaren slår på klockan när han/hon lagt sitt ord, räknat ihop poängen
och högt sagt den till sin motspelare. Man är inte skyldig att påpeka om
motspelaren glömmer att slå på klockan, men eftersom vi har flera nya här
som inte är så vana vid klockspel hoppas jag att vi gör det i alla fall,
åtminstone om motspelaren är ovan.
- Om det mot förmodan uppstår någon regelfråga eller liknande: Stoppa
klockan och ropa på mig eller någon regelkunnig person, t ex Lisa Blohm
eller Nils Berner. Jag räknar med att det kommer att finnas åtminstone
någon varje onsdag som är van vid tävlingsspel.

Jag har säkert missat något. Maila i så fall så kompletterar jag så fort
jag hinner!

/Henrik