Amerikanska mästerskapen , lite om spelsystemet

Per Starbäck starback@…uu.se
Tors. 5 augusti 2004 21.48.12 +0100

Henrik Jonés skrev:

> [...] Under dag 2, förmiddagen skapades
> dessa grupper i intervall om 20 spelare, sen går man ner på 16, 12,
> 8 och 4 spelare. Detta är bara en ungefärlig beskrivning. Som jag
> förstår systemet så får man effekter som liknar dem som
> Monradsystemet ger, men det är alltså inte Monrad det är fråga om.

Ibland används monradliknande kriterier för att förena inte bara två
spelare som ska möta varandra utan fyra spelare som ska spela
alla-mot-alla de närmaste tre ronderna. Sämre på vissa sätt, men
enklare (och snabbare) på andra, då spelarna kan spela de närmaste tre
ronderna utan behov av funktionärer.

> Vid de tre sista ronderna tillämpas också en specialregel för den
> händelse att någon spelare redan är klar för final och/eller vinst
> av divisionen

Sånt görs ofta vid monradliknande system med eller utan
herre-på-täppan på slutet. Gibson-regeln kallas det för i
Scrabblesammanhang. Här i Sverige användes det i FEZ Cup i år, där
Håkan var klar vinnare efter näst sista ronden och därför rent av fick
frironden i sista ronden.

> Man tillämpar inga "pellejönspoäng", inbördes möten eller liknande
> vad jag har kunnat finna ut, utan går enbart på "spread", dvs
> poängskillnad.

Så är det i princip alltid. Det var en sak jag anmärkte tidigare i år
när Stefan hade velat förbjuda spelformen i årets FEZ Cup.

/Per (som har tänkt kommentera flera mycket äldre inlägg på denna lista)

Information om listan