Re:__Apropå_Jakko_cup

StefanDiös pyas@…et.se
Ons. 21 januari 2004 11.09.26 +0100

Claes G:

>  Det var ett desperat läge: Sista draget i ett helt låst läge men med ett
> S fritt. Det var ett (chansartat) försök att hyfsa siffrorna i en för mig
> riktigt hopplöst bedrövlig match som jag redan förlorat. Motståndaren
> (Mikael P.) brydde sig inte om att utmana utan nöjde sig med segern
> (vilket jag inte hade räknat med alls).

Anta att poängställningen är sådan att Mikael vinner med t.ex. 8 poäng
efter det draget. Han kanske leder med 80 poäng och så ger rullningen 70
poäng och så är det +/-1 i brickor eller vad som helst. I så fall skulle
det vara ett stort misstag att utmana ordet, vilket det än är och hur
puckat det än låter. Släpper man det får man en säker seger, vilket är
bättre än att riskera tio minuspoäng och matchförlust även om det bara är
en promilles chans att ordet står. Tänk om ordet var DONLÄGIG till exempel.
Hur lång näsa skulle man inte få om man synade det och förlorade matchen?
*REELDANS är ett mycket troligare ord i mina ögon!

Undantag naturligtvis i en serie där poängskillnaden spelar roll och man
måste vinna med 70 poäng för att gå vidare, osv, etc, mm, bla-bla-bla.
Annars kan  man till och med argumentera att man bör släppa ordet även om
man leder med 90 poäng och vet att man själv inte kan gå ut genast, för
tänk om Claes hittar en ännu bättre rullning i sitt nästa drag. Men i
praktiken får man väl medge att såna situationer är sällsynta.