Att vara i zonen - scrabbletrans

Gunnar Andersson gunnar@…ast.se
Fre Okt 22 21:50:19 CEST 2004

Niklas Elmefjall wrote:

> Ingen som ville säga nåt?

Något som säkert krävs för att bli bäst är en stark förmåga att
fokusera, och en vilja att vinna.  Av de jag stött på IRL är nog Elmis,
Nils och Lisa bäst exempel på det.

Själv har jag aldrig känt att jag varit i zonen.  Jag försöker spela
koncentrerat, men jag tror inte att det är min styrka.  Min spelstil är
rätt öppen, men jag tycker att den än så länge funkar hyfsat eftersom
jag har rätt bra ordkunskap och förmåga att anagramma.  Många överdriver
nog betydelsen av att kunna t.ex. alla obskyra fyror, viktigare är att
hitta ord som man kanske kunnat sedan länge men som är svåra att se i
brickstället.

För övrigt tror jag att det kan vara svårt att skilja på tur och bra
spel.  Jag vet egentligen inte i vilka av mina IRL-turneringar jag har
spelat bra och i vilka jag spelat dåligt.  I min snittmässigt bästa fick
jag brickor som knappt gick att förlora med, och när jag ser tillbaka på
den tycker jag inte att jag spelade dem speciellt märkvärdigt.  På nätet
tycker jag att det går att känna om formen är bra eller dålig, men
IRL-turneringar är för korta för att det ska gå.

/ Gunnar

Information om listan