Höstserien 2004 - lets roll!

Henrik Jonés henrik.jones@….com
Mån. 6 september 2004 22.53.38 +0100

Ja nu kör vi igång. Alla deltagare hälsas varmt välkomna till restaurang Rosenhof, Roselundsgatan mitt emot Södra station nu på onsdag från 18 och framåt (Om vi spelar där hela hösten återstår att se, så var uppmärksamma på information om den saken här eller på Ordspel)

Med anmälningstiden utgången har vi 20 glada scrabblesjälar anmälda. Ni har nu hamnat i varsin grupp enligt följande:

Grupp 1

Ausa Jonson
Claes von Hofsten
Elisabet Claezon
Erika Jonés
Helena Detlof
Håkan Andersson
Jannike Molander
Lisa Blohm
Oscar Langenskjöld
Robert Svenander

Grupp 2

Elisabet Bruzelius
Eva Jonzon
Gustaf Bergström
Henrik Jonés
James Reimdal
Johan Sandell
Martin Bender
Nils Berner
Tine Norling
Tove Lundeberg

Innan någon börjar ropa på fusklottning efter ha konstaterat att Lisa, syrran m.fl inte hamnade i min grupp så får jag väl säga nåt kort om hur jag bildat grupperna. Jag har helt enkelt sorterat spelarna i förbundsratingordning och därefter börjat med att högst och lägst ratade spelaren hamnade i grupp 1. Därefter kom näst högst och näst lägst i grupp 2, varpå nästnästhögst och nästnästlägst hamnade i grupp 1. O.s.v. Därmed har båda grupperna lika "placeringspoäng". Det behöver ju inte betyda att de är alldeles jämnstarka i praktiken - men hey! det här är ju bara ett spel! :-)

Spelschemat är enkelt. Nån gång mellan den 8:e september och 8 december ska ni spela TVÅ matcher mot varje spelare i er egen grupp. Det blir alltså 18 totalt. En gång har ni fördel och en gång den andre. Hur ni får ihop era matcher är upp till er. Jag rekommenderar alla att kolla på www.nisseklubben.se - IRL-spel - Stockholm och gärna själva lägga in en notering om när ni kommer. Man kan lägga in två veckor framåt...

När gruppspelet är klart kommer allting ända upp i en hejdundrade final den 15:e december mellan gruppsegrarna om bäst av tre matcher. Dessutom gör grupptvåorna upp om tredje priset i en enda spännande fajt. Så se till att hålla den onsdagen fri i almanackan om möjligt, antingen ni nu får komma dit som spelare eller bara glad publik :-)

När jag är på plats - antagligen de flesta men inte riktigt alla onsdagar - lämnar ni in färdiga matchprotokoll till mig, signerade av båda spelarna. När jag inte är där önskar jag precis som förra året att någon ordningssam själ tar hand om ALLA protokoll, rapporterar resultaten till mig via mail och sedan ger mig protokollen vid första lämpliga tillfälle.

OBS! Det blir pris till bästa rullare i år också så se till att rullningar är tydligt angivna i protokollen om ni vill tillgodoräkna er dem.

Jag har frågat om klockor och spel. Responsen har varit lite svag, men ett antal klockor och spel finns i alla fall därute. Några förbundsklockor har ingen rapporterat. Är de hos Nils B månne? (han är i Grekland nu tror jag) Vi får väl se hur det blir de första gångerna.. Det är ett absolut krav att matcherna spelas med klocka, även om ni och motspelaren skulle vara överens om att det går bra utan. Vi kör på nu gällande förbundsregler - alltså max 30 minuter per spelare och vid 5 minuters eller högre tidsöverdrag är matchen automatiskt förlorad med 150-0. Räknar inte med att vi ska behöva använda den stupstocken dock...

Viktigt om Ordlistan! Liksom förra året gäller pappers-SAOL, MEN i år blir det också möjligt att åberopa ord från tilläggsordlistan OM man själv eller någon annan har den med sig. Med tilläggsordlistan menar jag den som finns att hämta på Starbäcks sidor. Det betyder att IKLÄ inte är godkänt... Jag tänker själv skriva ut tilläggslistan och ha med den varje gång. Den här regeln kan tyckas lite subjektiv, men här är det praktiska överväganden som får styra. Jag vill att vi ska ha möjlighet att lägga så många ord det går, men vill inte behöva riskera att hamna i diskussioner av typen "Jag vet att ordet finns på tilläggslistan".

Höstserien kommer så småningom att redovisas på Sv. Scrabbleförbundets nya hemsida. Vi har dock ännu inget datum för när den är uppe och snurrar. Jag redovisar t.v. resultat via mail. Om nödvändigt kommer jag att lägga upp resultat och tabeller på en temporär lagringsplats nånstans i cyberrymden.

Påminner slutligen om deltagaravgiften på 100 kronor. I år kommer den inte att gå oavkortat till priser, utan jag tänkte att vi förenar lite nytta&nöje genom att skänka 25% till Rädda Barnen. Hoppas ingen har något emot det...

Väl mött vid pubborden och scrabblebrädena i höst! Har jag glömt nåt? Var inte blyg, fråga mig!

/HEnrik