Lag-SM?

Stefan Diös pyas@…et.se
Sön. 5 september 2004 10.52.46 +0100

Kul idé av Lisa om lag-SM. Jag tror säkert att något sådant kommer att
prövas så småningom. Spelformen kan man ju diskutera när man kommer
närmare, men jag tycker spontant att tre spelare per lag verkar rimligt
samt att alla spelare i ett lag bör komma från samma klubb/förening. Hur
man sen formellt bestämmer vilken klubb en spelare tillhör vet vi kanske
inte riktigt ännu, men det kanske blir enklare i framtiden (beroende på hur
mycket registrering och byråkrati vi vill ha i klubbarna).

>Finns det andra varianter - som att man får bilda lag efter eget tycke men
>med en högsta totalrating?

Det är definitivt en tänkbar variant. Jag har sett liknande i andra
sporter; t.ex. att ett dubbelpar i bordtennis i en viss klass får ha en
högsta sammanlagd maxrating. Då kan man själv välja om man vill ha två
medelgoda spelare eller en landslagsspelare i par med en nybörjare, till
exempel.

Men om det ska gälla ett svenskt lagmästerskap tycker jag att det vore
trevligast om lagen representerade sin klubb. Fria lag med ratinggränser
kan man kanske hellre pröva i andra lagtävlingar.