Re: Tröttnat (Var: Resultat DAZUMAL Cup)

Henrik Fröjmark henrik@…e.com
Lör. 18 september 2004 02.36.04 +0100

Ryktet om min död är betydligt överdrivet.

Folk kommer och går i scrabblevärlden precis som i alla andra världar. När jag började svcrabbla lite försiktigt minns jag att jag spelade med exempelvis Monica Danielsson, Erik Starbäck, Herr Olsson, m fl, alla exempel på människor som var mycket kompetenta scrabblare, men som av olika anledningar inte scrabblar så mycket längre. Nu har jag, Niklas Älgeberg och Per Starbäck sagt att vi inte fortsätter scrabbla för tillfället. Vem vet, en del av oss kommer kanske tillbaka, andra inte. Jag tycker det är en smula förhastat att se mitt, Pers och Elmis tröttnande som en svårstoppad trend. Det tror jag inte det är.

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men det är inte omöjligt att jag någon gång kommer att delta i en scrabbletävling igen. Det lär dock inte hända förrän det antingen arrangeras en tävling som jag tycker verkar tillräckligt rolig, eller förrän jag blivit tillräckligt dålig. Jag har dessutom inte ens slutat spela scrabble. Jag spelar på nätet då och då. Att delta i tävlingar har de senaste åren varit ganska kostsamt för mig eftersom varje helgdag är en dag då jag antingen borde jobba eller vara hemma. Detta tillsammans med de faktorer som jag nämnt tidigare har föranlett min inställning. Däremot kan jag så här i efterhand anse att jag kanske borde smugit ut bakvägen i stället för att smälla i stora porten, men å andra sidan kände jag mig lite sorgsen över utveckligen inom sporten och kände för att skapa lite debatt kring det. Jaja, man kan alltid vara efterklok (vilket ju måste vara bättre än att vara för klok).

Sedan kan jag kanske tro att det spelas för många scrabbletävlingar just nu. Hur många har det egentligen vqarit bara sedan SM? En handfull? Jag har deletat mängder av rapportmejl från tävlingar utan att läsa dem, trots att jag tycker sånt är kul, av den enkla anledningen att det nu kommer 4-500 om året i stället för 50. Jag tror det kan bli för mycket även av det goda. Men det är å andra sidan ett lättlösligt problem som marknaden i vanlig ordning kommer att lösa.

Slutligen skulle jag vilja instämma i hyllningskörerna till Per. Framför allt för allt engagemang och alla omöjliga rullningar. Hyll, hyll, (eller heter det kanske "reol, reol"?) till denne scrabblevärldens Thomas Lundman (knäck den, den som kan!).

/ Henrik Fröjmark, som tycker att rejtingsystem är både obegripliga och ointressanta. Tacka vet jag rankingsystem.
--
Sign-up for Ads Free at Mail.com
http://promo.mail.com/adsfreejump.htm

Information om listan