Lite om sena avhopp

Lisa Blohm scrabble_lisa@…o.se
Ons. 22 september 2004 11.51.04 +0100

Hej,
det kan vara en tillfällighet, men det tycks som om problem med sena avhopp från tävlingar har blivit vanligare det senaste året. På senaste SM var det bland annat tre nya spelare som helt enkelt hade glömt bort turneringen och liknande saker har hänt på nybörjarturneringar som jag arrangerat.

Lite drar jag mig för att ta upp ämnet - ibland dyker det upp saker i sista minuten som gör det omöjligt att komma på en tävling och när det inte gäller absoluta nödvändigheter är det givetvis upp till var och en att avgöra vilka sent uppdykande saker som väger tyngre än Scrabble. Dessutom är det säkert redan så att de allra flesta talar om för arrangören att de inte kan vara med på en tävling så fort de bara kan - men jag tror ändå att det kan bli bättre.

Sena avhopp ställer till problem för arrangörerna och vad alla kanske inte vet är att det - med undantag för SM och debutantturneringar - är varje enskild arrangör som själv tar den ekonomiska risken.

Traditionen inom svenskt Scrabble och önskan från förbundet är att anmälningsavgiften i stort sett ska vara ett självkostnadspris. Det gör att arrangörer som drabbas av många avhopp i sista minuten riskerar att gå minus på en turnering. Det är naturligtvis inte meningen och förbundets pengar räcker inte till för att gå in och ersätta sådana förluster (även om det kanske skulle kunna ske i något undantagsfall). I nuläget känns det därför som ett orimligt krav att arrangörer ska räkna med en budget som i stort går jämnt upp om alla anmälda kommer och betalar sin avgift.

Jag råder i stället arrangörer att vara lite pessimistiska när det gäller deltagarantalet på en tävling och vid ett eventuellt överskott - om man så vill - i stället köpa in något extra pris, sänka anmälningsavgiften på själva tävlingsdagen, bjuda på fika (sådan måste inte ingå i anmälningsavgift även om den ofta gör det) eller ha överskottet som buffert till en kommande turnering. Sedan är det naturligtvis fortfarande önskvärt att anmälningsavgifterna hålls nere så att spelare inte avskräcks från att dyka upp på en turnering av ekonomiska skäl. (jag inser att detta delvis motsäger det där om pssimism angående deltagarantalet, men hoppas att det går att hitta en rimlig kompromiss)

Andra problem med sena avhopp är att även om det finns reserver, kan de vid det laget vara svåra att få tag på eller ha fått annat att göra. Då blir inte tävlingsfältet fullt, trots att det från början har funnits spelare som har velat få plats men inte fått det. Det finns också en risk för att nya arrangörer tappar sugen om de på sin allra första turnering drabbas av många avhopp.

Efter rätt många sena avhopp till årets SM, kom en diskussion upp om att låta sena avhoppare ändå betala en del av anmälningsavgiften. Styrelsen beslutade dock att det inte skulle ske, eftersom man i så fall borde ha förvarnat om det innan. Dock är det inte omöjligt med ett sådant system till nästa år och det finns arrangörer som redan nu funderar på att ta ut en anmälningsavgift i förväg för att slippa gå med minus. Det är naturligtvis en väg att gå, men jag hoppas att det inte ska behövas. Som arrangör vill jag ha så enkla system som möjligt och slippa trassel med att ta in pengar i förväg och som spelare skulle jag kanske också se bankgiroinbetalningar och liknande som så krångligt att jag avstod från att anmäla mig.

Vad kan då de - enligt mig - ökande problemen med sena avhopp bero på? Det går givetvis bara att spekulera i, men jag tror inte att det är en ren tillfällighet, utan att det snarare beror på att:
- Fler spelare tillkommer från internet. Kretsen av spelare ökar och därmed kanske också kunskapen om hur arrangemang går till minskar. Det är kanske lätt att tro att det inte spelar så stor roll om just jag dyker upp på en tävling och många vet antagligen inte att det är arrangören själv som går back.
- Trycket på många tävlingar ökar, vilket kan få folk att anmäla sig för säkerhets skull (jag har själv gjort det vid ett par tillfällen i våras, får erkännas, men försökte då meddela i mycket god tid att jag inte kunde delta) och sedan håller man lite för länge på den där osäkra anmälningen i stället för att ge platsen åt en reserv.
- Risken för avhopp är särskilt stor på nya orter utan någon fast stam av tävlingsspelare. Om en spelare utifrån hoppar av kan det också leda till att flera gör det, p g a att samåkningsplaner etcetera spolieras.

Så, sammanfattningsvis, om ni måste hoppa av en turnering, försök att meddela arrangören så fort det bara går. Jag hoppas också att ingen ska se sig som påhoppad för att de drabbats av hög feber, sjuka barnvakter, bortglömda födelsedagar eller krävande arbetsgivare strax före en turnering. Det är absolut inte meningen.
Lisa