Lite om sena avhopp

Nils Berner nibe06@…banken.se
Ons. 22 september 2004 12.40.53 +0100

Jag hänger genast på detta utmärkta inlägg av Lisa med en uppmaning till
de som anmält sig Aspudden DBS att meddela mig så snabbt de vet om de får
förhinder att delta. Anmälningslistan ser ut som följer:

Nils Berner
Ausa Jonsson
Victoria Gejrot
Håkan Andersson
Ida Nord
Peter Oljelund
Erika Jonés
Henrik Jonés
Niklas Ringdahl
Daniel Domert
Elisabeth Claezon
Gustaf Bergström
Greger Nässén
Gunnar Andersson
Maregareta Bylund-Andersson
Rasmus Möllby
Sabina Immonen

Reserver (I ordning efter vilken de kallas in)

Johan Berner
Lisa Blohm
Martin Bender
Henrik Fröjmark
Johan Sandell
Elisabet Bruzelius
Tine Norling
Eva Jonzon

Jag har tidigare aviserat att det kan vara möjligt att deltagarantalet
utökas, men jag måste efter besiktning av lokal dessvärre fastställa
antalet till 17. Jag har trots detta problem med ett underskott på bord.
Finns det någon, bosatt i Stockholmstrakten, som kan låna ut ett
hoppfällbart bord som är lätt att transportera i en 740? Jag har behov av
2.

/Nils

Lisa Blohm <Information om listan>
Sänt av: Information om listan
2004-09-22 11:51

Till
Information om listan
Kopia

Ärende
Lite om sena avhopp

Hej,
det kan vara en tillfällighet, men det tycks som om problem med sena
avhopp från tävlingar har blivit vanligare det senaste året. På senaste SM
var det bland annat tre nya spelare som helt enkelt hade glömt bort
turneringen och liknande saker har hänt på nybörjarturneringar som jag
arrangerat.

Lite drar jag mig för att ta upp ämnet - ibland dyker det upp saker i
sista minuten som gör det omöjligt att komma på en tävling och när det
inte gäller absoluta nödvändigheter är det givetvis upp till var och en
att avgöra vilka sent uppdykande saker som väger tyngre än Scrabble.
Dessutom är det säkert redan så att de allra flesta talar om för
arrangören att de inte kan vara med på en tävling så fort de bara kan -
men jag tror ändå att det kan bli bättre.

Sena avhopp ställer till problem för arrangörerna och vad alla kanske inte
vet är att det - med undantag för SM och debutantturneringar - är varje
enskild arrangör som själv tar den ekonomiska risken.

Traditionen inom svenskt Scrabble och önskan från förbundet är att
anmälningsavgiften i stort sett ska vara ett självkostnadspris. Det gör
att arrangörer som drabbas av många avhopp i sista minuten riskerar att gå
minus på en turnering. Det är naturligtvis inte meningen och förbundets
pengar räcker inte till för att gå in och ersätta sådana förluster (även
om det kanske skulle kunna ske i något undantagsfall). I nuläget känns det
därför som ett orimligt krav att arrangörer ska räkna med en budget som i
stort går jämnt upp om alla anmälda kommer och betalar sin avgift.

Jag råder i stället arrangörer att vara lite pessimistiska när det gäller
deltagarantalet på en tävling och vid ett eventuellt överskott - om man så
vill - i stället köpa in något extra pris, sänka anmälningsavgiften på
själva tävlingsdagen, bjuda på fika (sådan måste inte ingå i
anmälningsavgift även om den ofta gör det) eller ha överskottet som
buffert till en kommande turnering. Sedan är det naturligtvis fortfarande
önskvärt att anmälningsavgifterna hålls nere så att spelare inte avskräcks
från att dyka upp på en turnering av ekonomiska skäl. (jag inser att detta
delvis motsäger det där om pssimism angående deltagarantalet, men hoppas
att det går att hitta en rimlig kompromiss)

Andra problem med sena avhopp är att även om det finns reserver, kan de
vid det laget vara svåra att få tag på eller ha fått annat att göra. Då
blir inte tävlingsfältet fullt, trots att det från början har funnits
spelare som har velat få plats men inte fått det. Det finns också en risk
för att nya arrangörer tappar sugen om de på sin allra första turnering
drabbas av många avhopp.

Efter rätt många sena avhopp till årets SM, kom en diskussion upp om att
låta sena avhoppare ändå betala en del av anmälningsavgiften. Styrelsen
beslutade dock att det inte skulle ske, eftersom man i så fall borde ha
förvarnat om det innan. Dock är det inte omöjligt med ett sådant system
till nästa år och det finns arrangörer som redan nu funderar på att ta ut
en anmälningsavgift i förväg för att slippa gå med minus. Det är
naturligtvis en väg att gå, men jag hoppas att det inte ska behövas. Som
arrangör vill jag ha så enkla system som möjligt och slippa trassel med
att ta in pengar i förväg och som spelare skulle jag kanske också se
bankgiroinbetalningar och liknande som så krångligt att jag avstod från
att anmäla mig.

Vad kan då de - enligt mig - ökande problemen med sena avhopp bero på? Det
går givetvis bara att spekulera i, men jag tror inte att det är en ren
tillfällighet, utan att det snarare beror på att:
- Fler spelare tillkommer från internet. Kretsen av spelare ökar och
därmed kanske också kunskapen om hur arrangemang går till minskar. Det är
kanske lätt att tro att det inte spelar så stor roll om just jag dyker upp
på en tävling och många vet antagligen inte att det är arrangören själv
som går back.
- Trycket på många tävlingar ökar, vilket kan få folk att anmäla sig för
säkerhets skull (jag har själv gjort det vid ett par tillfällen i våras,
får erkännas, men försökte då meddela i mycket god tid att jag inte kunde
delta) och sedan håller man lite för länge på den där osäkra anmälningen i
stället för att ge platsen åt en reserv.
- Risken för avhopp är särskilt stor på nya orter utan någon fast stam av
tävlingsspelare. Om en spelare utifrån hoppar av kan det också leda till
att flera gör det, p g a att samåkningsplaner etcetera spolieras.

Så, sammanfattningsvis, om ni måste hoppa av en turnering, försök att
meddela arrangören så fort det bara går. Jag hoppas också att ingen ska se
sig som påhoppad för att de drabbats av hög feber, sjuka barnvakter,
bortglömda födelsedagar eller krävande arbetsgivare strax före en
turnering. Det är absolut inte meningen.