SM

JohanRönnblom jrblom@…almers.se
Mån. 18 augusti 2003 01.50.07 +0100

Hej igen!

Får väl komplettera min "begränsningstanke" med några
observationer/synpunkter. För det första, den idén utgår från att vi blir
"fler" intresserade, kanske 100-150, men blir förstås ohållbar om det är
riktigt många som skulle vilja vara med.

För det andra tror jag inte det finns någon som har något emot ifall det
ordnades "kvaltävlingar på orter där det aldrig ordnas tävlingar" etc.
Problemet är väl bara det att förra året var det inte ens någon som ville
ordna själva SM-tävlingen, varför styrelsen med hjälp av några mer eller
mindre tvångskommenderade stockholmare fick ordna saken.

Så mina funderingar försöker väl ge svar på frågan: "Vad gör vi om det finns
fler intresserade än vad som ryms i en hanterbart stor tävling, samtidigt
som det inte finns intresse för att ordna kvaltävlingar, B-grupper eller
andra sympatiska lösningar?"

Ett tänkbart svar är väl att vi försöker klämma in så många det bara går,
även om det går ut över arrangemanget och själva tävlingen får ett stort
slumpmoment. En annan möjlighet är att gå stenhårt på anmälningar, en
tredje att gå stenhårt på ranking. Går man på ranking är då frågan hur man
behandlar orankade spelare (räknas de som 1000 och går före rutinerade
spelare som halkat ner under strecket, det känns orimligt..).

Jag tycker då att det knappast är helt orimligt att begära att spelare som
verkligen vill vara med i SM bör ha deltagit i någon tidigare tävling.
Samtidigt tycker jag att det bör finnas en möjlighet för spelare som bor
långt ute i landet att vara med. Det hade ju onekligen varit trist om vår
regerande mästare nekats delta i SM eftersom han begripligt nog inte hade
åkt från Östersund för att delta i någon tidigare tävling.

--
  /Johan Rönnblom

Information om listan