SM-tankar av Gamblingman

Göran Hestner goran.hestner@…mn-net.com
Mån. 18 augusti 2003 02.30.24 +0100

Tjosan!

En sisådär 1985 ställde jag som en outsider upp i en tävling i
luffarschack som gick av stapeln på kfum i Jkpg med den legendariske
Tomas Hagenfors som självklar arrangör. Tomas - andlig vissångare - var
på den tiden (tror jag) regerande svensk mästare i luffarsschack, men
han deltog ej i turneringen i Jkpg utan var bara arrangör då. I och med
att jag råkade vinna den tävlingen så vann jag (förutom en fånig liten
buckla) en resa till SM i Stockholm senare under våren.

Där var upplägget som sådant att det var just två tävlingar samtidigt i
samma lokal - lilla och stora SM. De som placerade sig väl i lilla SM
fick först året efter delta i stora SM. I stora SM var antalet begränsat
till 10 där alla mötte alla. Det finns ett mått av rättvisa i det där
"alla möter alla"! Exempelvis möttes ju aldrig 1:an och 2:an (björn och
David) under SM i våras. (Hoppas jag inte minns fel där!) Det var lite
synd tycker jag (man kan ju spekulera i vad som hade blivit resultatet
om dessa två, och endast dessa två, hade spelat en ren final dessutom)
och visar en smula på nackdelen med monradsystemet som för övrigt
brukades även under lilla SM på den tiden - det är väl därifrån idén har
sitt ursprung via Stefan Diös skulle jag tro(?), och det var väl under
denna tävling jag träffade honom första gången. På den tiden var
upplägget eventuellt riktigt, men idag så spelar ju redan tusentals
"amatörer" mot det absoluta flertalet av de bästa spelarna i Sverige i
och med Internet och att Nils tog en femma java för några år sedan och
sedan gick hem och knåpade ihop sitt scrabbleprogram, vilket innebära
att det kan existera så geniala rackare som David, som från ingenstans
inte bara vinner en liten amatörtävling utan kunde gå hela vägen och
vinna SM-titeln. Jag tror knappast att David hade blivit skicklig nog
utan Nils site, och jag tror inte att han hade blivit så skicklig - hur
överbegåvad han är - om inte det stora flertalet av de etablerade
spelarna spelar där till vardags och ett och annat parti under arbetstid
kanske? [ler]
Därför bör inget system innebära att en nykomling inte kan bli svensk
mästare, och därför så är tanken på två SM förlegad. Jag blev (om jag
minns rätt) bäst placerade nykomling under luffarschacks-SM 1985 (i
lilla SM) med en 9:e-plats eller något sådant, men hade inte haft
skuggan av en chans i stora SM, men hade det funnits Internet och en
luffarschacksite på den tiden så kanske?

Jag har tagit del av den senaste tiden resonemang kring, och förslag
till, förändringar av SM, och hur jag än vrider och vänder på det och
spekulerar så ser jag bara olika former av rättviseproblem, vare sig det
gäller tankarna på kvaltävlingar, direktkvalifikationer via gamla
meriter eller att t o m genomföra en s k cut efter dag ett. Att förena
tanken på att vem som helst som vill vara med skall kunna delta och
vinna genom sin skicklighet med att vinnaren skall vara absolut rättvist
korad och värdig synes mig omöjlig. Kompromissen heter väl monradsysemet
och ett begränsat deltagarantal, så är det nog bara.

Intet ljus skall stjälas från David, men jag vill ändå här väcka tanken
på en ren SM-final. Har det förts några resonemang kring detta? Jag har
varit på semester ett tag och har inte läst alla inlägg p g a det.
Att gå till final, eller att t o m gå till ett slutspel, är det möjligt?

Vad tycker ni?

/Göran Hestner