SV: SM-tankar av Gamblingman

Blohm, Lisa lisa.blohm@…edicin.se
Mån. 18 augusti 2003 09.46.05 +0100

Göran skrev:
>Intet ljus skall stjälas från David, men jag vill ändå här väcka tanken
>på en ren SM-final. Har det förts några resonemang kring detta? Jag har
>varit på semester ett tag och har inte läst alla inlägg p g a det.
>Att gå till final, eller att t o m gå till ett slutspel, är det
möjligt?

Jodå, finaler har vi haft tidigare i SM, faktiskt alla år (tror jag, var
inte med första SM) utom i år. Det valdes dock bort i år efter en hel
del diskuterande, för att få fler omgångar Monrad och ett som vi trodde
rättvisare system. Jag är själv förespråkare av final i bäst av tre som
avslutning, men mest för att jag tror att det massmedialt och
spänningsmässigt är bra. Semi- och kvartsfinal tycker jag däremot faller
bort av tidsskäl. Att slås ut i en enda match i en semifinal kan funka i
andra spel, men i Scrabble har ändock slumpen såpass stor betydelse att
bäst av tre känns rättvisare.

Apropå deltagarantal etcetera: Spontant vore det synd att utestänga
spelare från vårt även rekryteringsmässigt sett viktigaste arrangemang
(även om en praktisk gräns givetvis går någonstans - 70 ser jag dock som
för lågt). Jag är optimist och tror att nästa års SM kommer att locka
ännu fler än årets. Om vi ändå kommer fram till att deltagarantalet
måste begränsas, håller jag med om att ett visst antal platser bör vikas
för de högst rankade. Tidigare svenska mästare bör också garanteras
plats (i praktiken finns dessa spelare med bland de högst rankade, men
det behöver ju inte alltid vara så).
Men ett rätt stort antal platser bör även vikas för andra. Kval låter
intressant, men liksom Johan Rönnblom undrar jag ju om det kommer att
fungera praktiskt, med tanke på fjolårets arrangörsproblem. Kvalen bör
dessutom i så fall arrangeras av någon med rätt stor spelvana, så att
det inte blir några tveksamheter om att de har gått rätt till. Detta kan
bli ett problem på nya orter.

Men jag vill inte avfärda idén, den är som sagt var intressant. Man kan
också låta alla segrare i någon turnering under året - inklusive
nybörjarturneringar - vara direktkvalificerade till SM. Troligen gör det
dock inte så stor skillnad jämfört med om man tar med de högst rankade.

Om vi tänker oss kval, hur löser man då det hela för de Kirunabor som
tycker att det är vl häftigt att ta sig till Sundsvall eller Uppsala för
att kvalspela? Ett förslag är att ha ett sista-minuten-kval fredag
kväll, där alla som inte har varit med i ett tidigare kval (eller
möjligen misslyckats) har en chans att spela om några sista platser på
SM. Kvalspelare som inte lyckades kvala in skulle givetvis ha plats för
att träningsspela (alternativt spela en miniturnering om de är
tillräckligt många) under SM-helgen om de vill, så har de inte åkt helt
förgäves.

Alternativt kan vi ju nästa år ta chansen att arrangera ett tredagars
SM, och lägga det på pingsthelgen. Visserligen lär ju annandag pingst
försvinna så småningom, men har vi testat en tredagarsvariant, kan vi ju
sedan se om vi till och med skulle våga oss på att lägga första
speldagen en arbetsfredag. Det - om inget annat - skulle väl för övrigt
begränsa deltagarantalet. Men kanske för mycket. Spel fredag kväll
tycker jag att vi hur som helst kan införa - oavsett spelsystem.

Om man begränsar deltagarantalet kraftigt, är det också mer tveksamt om
förbundet kan skjuta till en massa pengar till ett sådant SM. Då
sponsras ju SM av många som inte själva får vara med.

Och, som Björn påpekade: Arrangörer! Anmäl er!

Lisa
(och, jodå, Björn och David möttes under SM. David vann.)

Information om listan