Elmis om Topp 12

Henrik Fröjmark henrik@…e.com
Mån. 15 december 2003 16.03.30 +0100

Hej listan.

Återigen vid tangentbordet med risk att skrämma bort debatten med mina syrliga kommentarer, eller hur det nu var...

Det förvånar mig fortfarande att folk har invändningar MOT att det ordnas tävlingar i Scrabble. Jag kan inte se någon som helst motsättning i att ordna en topp-12-tävling och att ordna en vidöppen tävling i Härnösand. Jag ser gärna att båda ordnas. Jag tycker dock att man skall vara medveten om att de tävlingar som ordnas i scrabblesverige ordnas av folk som tycker det är kul att göra det och på de platser där de finner det lämpligt att göra det. Det ordnas inga turneringar i Norrland eller Västsverige för att man inte ordnar en tävling i Stockholm. Om Lisa och Nils (eller vilka det nu var) inte ordnar top-12 i februari känner jag mig ganska säker på att de inte ordnar en 40-startersturnering i Umeå i stället. Scrabblesverige bygger på ideellt engagemang och vi som inte springer runt och ordnar tävlingar stup i kvarten kan väl i stället vara glada för att någon ordnar tävlingar och träningar åt oss?

Jag är inte tillräckligt matematiskt begåvad för att uttala mig om huruvida det spelas för få matcher i scrabble i Sverige för att ratingen skall vara rättvis, det finns det andra som gör bättre. Men jag vet att jag i år kommer att ha spelat fler ratinggrundande matcher i min sport än vad väldigt många tennisspelare på ATP-touren har gjort. Ändå har det bara ordnats en tävling på min hemort. Om inte annat kan man väl av det utläsa att jag i viss mån har prioriterat scrabblande. Hur många tävlingar man än ordnar oavsett plats kommer det nog alltid att vara en del spelare som spelar mer än andra och därmed stiger eller rasar på listorna mer än andra. Gör det något? Är det någon inbyggd orättvisa i det?

Jag har full förståelse för att vissa inte kan/vill/får spela olika scrabbleturneringar av olika anledningar. Jag har lika stor respekt för Elmis ställningstagande att inte vilja vara med i topp-12 av moraliska skäl som Kajix som av olika skäl inte ville vara med i Vokalpokalen. Men jag tycker det är ledsamt att folk tycker att en del scrabbletävlingar inte bör arrangeras.

Istället skulle jag vilja rikta ett stort tack till samtliga eldsjälar som lagt ner tid och engagemang i att ordna scrabbletävlingar och träningar de senaste åren. Jag kommer gärna att delta i de kommande arrangemang som jag kan/vill/får vara med i och jag hoppas att det kommer massor av glada scrabblare även till de arrangemang som jag inte kan/vill/får vara med i.

/ Henrik Fröjmark, som ser fram emot att möta dig över ett scrabblebräde i framtiden.
--
Sign-up for Ads Free at Mail.com
http://promo.mail.com/adsfreejump.htm

Information om listan