Re: Scrabble-sajten stämd av Mattel.

StefanDiös pyas@…et.se
Mon Mars 31 21:20:22 CEST 2003

Man borde väl inte yttra sig utan juridiska kunskaper, men det måste vara
helt glasklart att detta inte går att lösa med ett byte av namnet på Nils
sajt. Här är ett citat ur brevet han fått:

>Vår klient har till sin bestörtning noterat Er användning av det
>varumärkes-skyddade ordet SCRABBLE i samband med Er hemsida
>www.nils.hemmet.chalmers.se. Den användning som förekommer på nyss-nämnd
>sida utgör ett flagrant intrång i vår klients varumärkesrättigheter och
>självfallet är situationen oacceptabel för vår klient.

Nyckeln ligger väl i formuleringen "den användning som förekommer". Alltså,
det är inte förbjudet att nämna ordet Scrabble (även om de nog helst vill
att man ska lägga till symbolen för registrerat varumärke när man gör det),
men just "DEN ANVÄNDNING" som Nils har är förstås inte riktigt acceptabel.
Nämligen att han låter folk spela deras exakta spel utan deras tillstånd.
Och det får man inte göra även om man kallar det något annat. I så fall
kommer det strax ett annat brev från Mattel, det garanterar jag.

Enda lösningen som jag ser är om Nils och Mattel kan komma överens om hur
han ska kunna driva spelet i deras regi eller nåt sånt. Låt oss alla hålla
alla våra tummar för att det ska gå vägen.