SV: Scrabble-sajten stämd av Mattel.

Göran Hestner goran.hestner@…mn-net.com
Mon Mars 31 21:15:33 CEST 2003

Göran "Gamblingman" Hestner här. Har spelat på siten i någon månad lite
drygt. Jag har tagit del av brevet från jänkarna och som det ser ut är
det bara nyttjandet av namnet SCRABBLE som är problematiskt samt summan
på 6000 kr. Jag föreslår följande:

En nytt namn måste till. SBRABBLE måste bytas ut mot något annat och
förmodligen går inte namnet ALFAPET heller p g a liknande patent.
Pengarna måste dessutom in. Vi gör en insamlig. Nils (eller någon annan)
går ut med följande:

Nils ber om x antal kronor per skalle som bidrag till avgiften samtidigt
som en tävling utlyses. Endast de som betalar överenskommen summa får
delta i tävlingen. Tävlingen går ut på att inkomma med namnförslag.
Juryn skall bestå av sherifferna och de får därför inte delta i
namntävligen. Siffran (avgiften/bidraget) skall vara satt på ett sådant
sätt att  det blir ett överskott; d v s att den insamlade summan
överstiger 6000 kr. Detta överskott skall användas till två saker. Dels
så skall det vinnande namnförslaget ha en viss summa. Kanske 40 % av
överskottet. Resten tillfaller Nils.

Vinstsumman skulle motivera fler att bidra och skulle göra eländet till
ett litet nöje. De 6000 kr skulle ordnas, och det juridiska skulle
lösas. Bra va!?

I övrigt uppmanar jag alla att oavsett problemen med patentintrånget
bidra med lite stålar till Nils - det har i alla fall jag gjort. För det
är han värd.

/Göran

Ps. Att genomföra denna eller en liknande tävling med pengar inblandat
är säkert olagligt, men vem bryr sig. Jag har genomfört flera liknande
tävlingar själv. Är man granne med Lars-Gunnar Björklund kan det såklart
finnas skäl att hålla extra mycket tyst om det.

Information om listan