Re:_Vilka_tävlingar_ska_vara_ ratinggrundande?

Lisa Blohm blohmlisa@…o.se
Fre. 14 november 2003 08.59.29 +0100

En hel del vettigt från Diös och jag håller med i mycket, även om jag inte riktigt bestämt mig vad det gäller rating och lokala mästerskap. Dock några invändningar:

Stefan Diös <Information om listan> wrote:
(apropå sanktionskrav, ej ratingkrav, på turneringar á la Höstserien):
>Ingen rating för sånt enligt min åsikt, alltså, men sanktion? Tja, >principiellt
>sätt är jag kanske tveksam till det också, men det är inget som jag är
>särskild bestämd om.
Jag tycker förbundet ska vara frikostigt med sanktion, om vi med detta ungefär menar att sanktion innebär att en turnering spelas enligt förbundets regler, främjar Scrabble och inte skadar förbundet. Håller dock med om att det kanske främsta skälet atill tt inte sanktionera Journaistmästerskapet - att alkoholdrickning är tillåten under själva spelandet - är motiverat.

>Tävlingar med specialregler som kortare betänketid, spel på andra >språk,
>parspel osv tycker jag inte ska ingå i det vanliga ratingsystemet. Det
>skulle kännas alldeles fel.
Håller med, men tycker däremot att det ska skapas särskilda ratinglistor för detta om det blir tävlingar, vilket jag hoppas (ser blixtscrabble och engelskt Scrabble som närmast till hand, även om jag själv ser öppet scrabble som mest spännande).

>Men tittar man på andra
>spel vore det väl inte orimligt att någon gång tänka sig särskilda
>klasser/mästerskap för juniorer eller pensionärer eller damer eller >herrar,
>vad vet jag.
Juniormästerskap tycker jag är en utmärkt idé i framtiden, även om juniorerna i dag är för få. Det kan vara motiverat dels för att juniorer till en början kan förväntas ha ett sämre ordförråd, dels av rekryteringsskäl.

Pensionärsmästerskap ser jag däremot som helt omotiverade om det inte (vilket jag betvivlar) finns ett starkt önskemål från våra också få pensionärer om ett sådant. Man blir väl inte en sämre/bättre Scrabblespelare av att fylla 65??? Möjligen skulle en sådan turnering vara intressant av rekryteringsskäl och en veteranturnering kan vi väl ha den dagen denna sport domineras av otäckingar födda 1912, så att vi kan prata om den gamla goda tiden när det gick att lägga en "okänd" fyra och vinna matcher utan att rulla tre gånger.

Och dam- och herrmästerskap är jag mycket stark motståndare till. Det finns redan för många spel (dart, skytte, curling, bowling) där man helt omotiverat tävlar damer och herrar för sig. Jag förespråkar inte att herrar och damer ska springa 100 meter eller spela fotboll mot varandra (även om man skulle kunna ha sådana tävlingar också vid sidan av dam- och herrklasser), men i spel/idrotter där det såvitt jag kan förstå inte finns några stora krav på styrka eller extrem snabbhet, ser jag det som helt omotiverat med herr- och damklasser. Slå ihop det, och visar det sig att de 100 bästa dartspelarna i världen råkar vara män får väl kvinnorna helt enkelt bli bättre om de vill vara med i toppen. Det enda man vinner med dagens system är väl att det är fler medaljer att slåss om.
Och mig veterligt är det ingen fördel i Scrabble att ta några fler kilo i bänkpress än sin motståndare (en lista över vad Scrabblespelare tar i bänkpress skulle för övrigt antagligen vara ganska underhållande läsning).
Lisa

Höstrusk och grå moln - köp en resa till solen på Yahoo! Resor