HÖSTSERIEN 2003 (STOCKHOLM, STOPET)

HenrikJonés henrik.jones@…sv.se
Ons. 3 september 2003 13.48.33 +0100

Är det fler än jag som tycker att det vore kul att tillföra lite extra
spänning till höstens träningar genom ett lite mer organiserat seriespel?
Jag tar i så fall på mig att organisera och administrera det hela. Har
tänkt mig följande förutsättningar:

-       Seriespel där alla anmälda deltagare möter varandra
-       Antalet inbördes möten avgörs av antalet deltagare. Min tanke är
att det ska bli någonstans runt 20-25 matcher per deltagare, vilket
betyder att det bör vara möjligt att hinna spela sina matcher om man dyker
upp på Stopet ungefär varannan, var tredje gång.
-       Spel enligt Sv. Scrabbleförbundets regler; Alltså med schackklocka
och 30 minuters betänketid per deltagare etc.
-       Inget krav på medlemskap i förbundet eftersom det inte är någon
sanktionerad tävling (och därmed naturligtvis inte ratinggrundande).
-       Poäng: Seger 2 poäng, Oavgjort 1 poäng, Förlust 0 poäng
-       Placering i serietabellen avgörs enligt följande: 1) Antal poäng,
2) Inbördes möten, 3) Poängskillnad. Inga pellejönspoäng.
-       Inget spelschema, spelarna avgör själva när de spelar sina
matcher. I första hand bör det ske på Stopet, men även andra
IRL-tillfällen är OK så länge reglerna ovan följs. Om någon uppsaliensare
vill vara med kanske vi kan förlägga någon spelkväll dit också. Jag för
min del gör gärna en utflykt till lärdomsstaden.
-       Rapportering sker i form av signerade matchprotokoll till mig de
tillfällen jag är närvarande. I annat fall: Rapportera via mail och spara
protokollen för inlämning vid ett senare tillfälle.
-       Deltagaravgift: 100 kr. Pengarna går oavkortat till priser i form
av sedvanliga små pokaler eller liknande plus (om det blir stålar över)
presentkort på något lämpligt ställe, ex.vis Tradition.
-       Följande priser hade jag tänkt mig: Ettan, Tvåan och Trean i
tabellen. Främste rullare (i antal rullningar, inte poäng) samt bästa
"nybörjare". Som "nybörjare" definieras alla deltagare som vid seriens
början inte spelat minst en ratinggrundade tävling i scrabbleförbundets
regi. Ev. skulle vi också kunna ha ett jumbopris eller nåt mer subjektivt,
typ den som kämpat tapprast och med godast humör.
-       Fortlöpande resultatrapportering sker via Skrabbellistan (om detta
är ok med Per&co, annars får vi lägga upp en egen mailgrupp), samt ev.
även på NISSE. Skulle någon vilja lägga upp hela rasket på sin hemsida;
kontakta mig! Annars skickar jag som sagt resultat och tabeller
kontinuerligt. Spelarna själva får gärna komplettera med egna matchreferat
? det är alltid lika kul.
-       Anmälan sker via listan eller till Information om listan När NISSE förhoppningsvis lagat sin avslitna kabel kommer jag också att
lägga upp en rubrik under "Spelande utanför sajten". Jag vill gärna ha
anmälningar så fort som möjligt, med en deadline nästa onsdag den 10/9 som
också förslagsvis blir första speltillfälle. Serien pågår sen fram till
nån vecka eller två före jul då det blir avslutning och prisutdelning på
Stopet.
-       Minsta antal deltagare då? Tja, för min del vore det ganska kul
även om vi bara blev 6 stycken. Blir det färre tycker jag nog inte att det
är mödan värt att dra igång nåt.
-       Regler kring ospelade matcher, spelare som drar sig ur etc kommer
senare.

Frågor? Har jag missat nåt? Inte det? Vad väntar du på då, anmäl dig för
tusan hakar!

/Henrik