Magasinet

StefanDiös pyas@…et.se
Sön. 14 september 2003 22.17.44 +0100

När jag i dag läste Expressens söndagsbilaga kom jag på att jag borde ha
rapporterat något som jag såg i samma magasin förra söndagen. Tidningen
heter alltså Magasinet och säljs med Expressen/GT/Kvällsposten, i det här
fallet den 7-8 september 2003.

Där finns på sidan 4 en illustretad notis om amerikanska kändisar som
spelar Scrabble. Det uppges vara det nya "trendspelet i Hollywood" och en
rad bitna skådespelare räknas upp. Ingen mindre än Kylie Minogue råder oss
att lära oss "korta ord där c, x och z ingår". Hela rubriken på notisen är
mycket riktigt "Kylie Minogue gillar ord med Z".

Detta är ju trevligt. Men det mest anmärkningsvärda i mina ögon är att den
svenska namnfrågan är korrekt behandlad. Det står "alfapet, eller scrabble
som även vi i Sverige säger numera". Ett typiskt steg i rätt riktning och
ett glädjande exempel på att media, och så småningom kanske även
allmänheten, långsamt börjar inse hur det ligger till. (Jag misstänker att
ett pressmeddelande från Mattels svenska reklambyrå ligger bakom notisen.
Kanske har liknande nyheter publicerats även i andra medier?)