Re:_Om_motioner_och_poströster

Lisa Blohm blohmlisa@…o.se
Lör. 24 januari 2004 14.46.16 +0100

Scrabbleförbundets stadgar kräver väl att propositioner och motioner ska finnas med i utskicket inför årsmötet, se paragraf åtta, "Kallelse och övriga möteshandlingar till förbundets möten skall distribueras till samtliga medlemmar minst två veckor i förväg". Däremot står det uttryckligen att punkten övriga frågor SKA finnas med på årsmötet, och ingenting om vad denna punkt får innehålla. Åtminstone under min tid i förbundet har det hänt att frågor kommit upp under denna punkt, om än kanske inte av direkt ekonomisk karaktär. Jag tycker nog att den punkten bör fortsätta att få vara med - men det är möjligt att det behövs ett förtydligande om vilken sorts frågor som det får tas beslut om under "övriga frågor".

Stefan F:s inlägg gör det ju onekligen värt att ta en lång funderare på om det är lämpligt att införa en möjlighet för poströstning/röstning via ombud. Hur som helst tycker jag efter närmande funderande att en sådan möjlighet i så fall bör föregås av en stadgeändring (någon som har en annan åsikt?), så det blir knappast aktuellt till årets årsmöte, men kan ju vara en fråga att motionera om. Stadgeändringar kräver beslut på två efter varandra följande medlemsmöten.
Lisa

(kopierar in de delar av stadgarna som rör medlemsmöten. Stadgarna finns att läsa i sin helhet på Per Starbäcks Scrabblesidor, http://stp.ling.uu.se/~starback/scrabble/stadgar.html)

Medlemsmöte

§6
   Förbundets medlemmar skall kallas till medlemsmöte minst en gång per år. Ett medlemsmöte per år skall vara årsmöte.
§6
   Medlemsmötet är förbundets högsta beslutande instans. Mellan två medlemsmöten är styrelsen högsta beslutande organ inom förbundet.
§7
   Rätt att utlysa medlemsmöte tillkommer styrelsen. Styrelsen är skyldig att kalla till extra medlemsmöte om revisorerna eller minst en tiondel av förbundets medlemmar skriftligen kräver detta med angivande av orsak.
§8
   Kallelse och övriga möteshandlingar till förbundets möten skall distribueras till samtliga medlemmar minst två veckor i förväg.
§9
   Vid medlemsmöte tages beslut med enkel majoritet. Vid lika resultat har ordförande utslagsröst, förutom vid personval, när lottning sker.
§10
   Årsmöte skall hållas någon gång under verksamhetsårets fyra första månader. Tidpunkt för mötet fastställs av styrelsen.
Under årsmötet skall alltid följande ärenden behandlas:
   Fastställande av röstlängd
   Beslut om mötets behöriga utlysande
   Val av mötespresidium, justeringsmän och rösträknare
   Fastställande av dagordning
   Verksamhetsberättelse och bokslut
   Revisionsberättelse
   Ansvarsfrihet för styrelse
   Val av styrelse
   Val av två revisorer
   Val av valberedning
   Fastställande av avgifter
   Fastställande av budget
   Propositioner
   Motioner
   Övriga frågor

Stefan Furth <Information om listan> wrote:

Vad jag förstår är det knappast något praktiskt problem i scrabbleförbundet
med hantering av motioner och förslag men det finns ändå anledning att
fundera över eventuella framtida konsekvenser av olika regler och praxis.
Det jag talar om är inte om motioner måste redovisas i god tid (en
självklarhet) utan huruvida man ska godkänna röstning i olika frågor via
ombud eller post.
Min erfarenhet är att det kan hota medbestämmandet lika mycket som detta
gynnas..

Oftast finns det ju en anledning till att träffas och diskutera frågor -
innan man beslutar. Annars kunde man ju sköta årsmötet helt via post... Det
är helt enkelt ofta så att man måste stöta argument mot varandra innan man
egentligen vet vad man röstar om.
En medlem som inte är närvarande, och röstar via ombud, har helt enkelt inte
alltid alla fakta...
Någon hävdar då att man skulle kunna överlåta sin röst på ett ombud men jag
personligen är inte tilltallad att man ska välja representation på det
sättet. Det öppnar för manipulation och kupper..

Inte då! Inte i vårt fina förbund.. Nä, kanske...
Det trodde inte jag heller i den lilla ideella idrottsföreningen men det
blev efter många år, av olika anledningar, intressant för en del av
medlemmarna att försöka lägga ner föreningen och föra över innestående medel
till en annan organisation.. Det tokvärvades nya medlemmar mm. mm.
(Som tur var godkände inte stadgarna poströstning mm)

OM ni väljer att godkänna omröstningar via ombud etc. tror jag det
åtminstone vore klokt att utesluta frågor som rör stadgeändringar och
liknande grundbultar i organisationen..

Ursäkta att jag brer ut mig (har inte ens löst någon medlemsavgift ännu...
=))

/Stefan